Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Minilaby se perou o fotky z dovolených

  0:01aktualizováno  0:01
Nic nepřináší zpracovatelům fotografií takové žně jako konec léta. Lidé se vracejí z dovolených a spěchají, aby své letní zážitky rychle měli v rodinném albu. Výrobci fotek se v současnosti doslova potýkají se zhruba dvojnásobným zájmem zákazníků, než je běžné.

Spolu s invazí fotografů amatérů také vrcholí pnutí mezi těmi, kdo snímky vyrábějí. Velcí hráči se chlubí, jak hluboko dokázali cenu stlačit a jak levně lidé dostanou své vzpomínky z dovolených na blýskavý papír.

Malí hráči je zase obviňují z nekalých praktik a varují všechny zákazníky, že koupou hrob drobnému českému podnikání v odvětví, kde se ročně točí více než miliarda korun.

Fotka za korunu
Letošní fotografickou sezonu si pochvalují hlavně sítě drogerií, které stlačily cenu nejoblíbenějšího formátu fotek 9x13 pod jednu korunu a ukusují trh na úkor klasických minilabů. "Nárůst obratu z fotografických služeb činí asi o 30 procent proti loňskému roku," uvádí Tomáš Babka ze společnosti Rossmann.

Část peněz dostanou drogistické sítě od zákazníka z druhé kapsy tím, že si účtují víc za vyvolání filmu, které je méně na očích. V součtu drogisté s cenou vítězí a ukusují čím dál více zakázek. U levných jednoduchých fotografických služeb začínají dokonce diktovat podmínky i dvěma hlavním mamutům českého trhu s fotografií, a sice pražskému Fotolabu a teplickému Foto Staru.

Ti kontrolují přes polovinu trhu a kromě svých vlastních sběren pracují také pro drogistické sítě. Může se stát, že je-li drogerie a sběrna v jedné ulici, zakázku sváží jeden řidič na stejnou centrální výrobní linku.

"Český trh s klasickou fotografií už příliš neroste, spíše se přesouvá směrem k řetězcům. Jejich zakázky jsou pro nás jednou z příležitostí k další expanzi," uvádí technický ředitel Fotolabu Libor Rambousek.

Bude už pozdě?
Zatímco drogerie loví klienty cenou, minilaby se snaží získat pozice tím, že usilují o nabídku odbornějších služeb. Pokud mají přímo v laboratoři přístroj ke zpracování, mohou si s každým snímkem doslova vyhrát. Zpracují ho kvalitněji než velkovýrobna.

Drogerie připouštějí, že cenu mohou tlačit až na samé dno, protože výroba fotografií pro ně není hlavní obživou. Totéž si myslí i velkozpracovatelé, kteří jim fotografie vyrábějí.

"Oni používají fotografii jako otvírač dveří a spoléhají, že si lidé něco koupí. Zákazník se jim s fotografiemi vrací častěji, než se vypotřebuje zubní pasta," říká obchodní ředitel Foto Staru Pavel Jíša.

V tom vidí životně důležitý problém třetí skupina hráčů, a sice malé rodinné minilaby, které soupeří jak s drogeriemi, tak se sítěmi sběren.

Kolem stovky těchto jednotlivců dalo už loni stížnost na antimonopolní úřad a otevřelo jednu z nejzajímavějších otázek pro rodící se české chápání férové hospodářské soutěže. Jestliže drogerie cenu za výrobu fotografií dotují, není to nekalá praktika?

"Vyrobit fotku za tak nízké ceny není technicky možné. Jestli cenu dotují z prodeje jiného zboží, pak nám to připadá nefér. Nejen proto, že to likviduje malé firmy. Ale jsme pak i za podvodníky, kteří si dávají na fotky přirážku 500 procent," míní majitel minilabu v Karlových Varech Jakub Jiskra.

Drogisté tvrdí, že nic takového nedělají a že nejdou pod cenu, jakou jim účtuje Fotolab nebo Foto Star. "Kalkulace fotografických služeb je spočítána tak, aby to nebylo dotováno z ostatního zboží," říká Tomáš Babka z Rossmannu.

K celému problému se již vyjádřil antimonopolní úřad. V této věci přijal důležité rozhodnutí, které by se mohlo aplikovat i na jiných trzích -i kdyby se prodávalo pod cenou, nevadí to, ledaže by někdo z hráčů měl dominantní postavení.

"U subjektu v dominantním postavení by takovéto jednání mohlo být označeno za tzv. dravé ceny, které mají za cíl vyloučit konkurenta z trhu. V tomto případě by úřad zasáhl," uvedl brněnský úřad v písemné odpovědi, v níž vytučnil slovo dominantní.

Vítězné drogerie považují situaci za normální tržní chování, které žádný zásah úřadů nevyžaduje, malí hráči úřadu vyčítají nečinnost. "Až získají dominantní postavení, bude už pozdě," míní další z účastníků protestní akce, Vítězslav Sládek z Mutějovic na Rakovnicku. Podobný spor se zřejmě bude časem opakovat u digitálních fotografií.

Ty letos zažívají první velký boom a zpracovatelé je považují za slibný prostor pro růst do budoucna. Už nyní se prodává více digitálních fotoaparátů než klasických zrcadlovek a jak velké firmy, tak malí hráči kladou na přetisk digitálního záznamu stále větší důraz. Přetisk z digitálního fotoaparátu na fotografický papír, který vypadá k nerozeznání od normální fotografie, se již nabízí za ceny kolem pěti korun.

Někteří malí hráči si stěžují, že ostrá konkurence jim nedovoluje investovat do nových strojů, jiní spoléhají na ještě větší poptávku klientů po doprovodných službách a odborném přístupu, v čemž vidí výhodu proti velkozpracovatelům.
V obou táborech panuje shoda, že digitální technologie bude klíčem k dalšímu růstu.

"Už nikdy se u nás nedostaneme na úroveň Německa, kde na člověka připadá přes dva filmy na hlavu za rok. To nás mine a místo toho poroste digitální fotografie," soudí Jíša.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách
KOMENTÁŘ: Ekonomika je jako strom, do nebe však neroste

Vzestup české ekonomiky je nečekaně vysoký, ale je v tom růstu dost skromnosti, vytrvalosti a poctivosti? Není to jen vzplanutí nad tím, jak stát rozdává...  celý článek

Hotel Marriott v pražské ulici V Celnici loni změnil majitele. Nový vlastník za...
Pražské hotely vydělávají stále víc, přitahují bohaté kupce z Asie

Hotelům ve střední a východní Evropě se daří čím dál tím lépe. Všimli si toho i bohatí investoři z Asie, kteří je v posledních letech začali skupovat. Jen v...  celý článek

Příbram - Dlouhá Lhota, domovské letiště Jiřího Pruši shora.
Komu budou patřit malá letiště? Spor o příbramské o tom rozhodne

Nejvyšší správní soud v Brně odložil klíčové rozhodnutí v kauze letiště Příbram, které je precedentem pro desítky dalších letišť v České republice. Budou česká...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.