O ústupku ministerstva od plánů na zavedení poplatku za převod desetiletých vozů informovaly dnešní Lidové noviny. Takových aut je v Česku kolem milionu. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce je příčinou takzvaná aféra Dieselgate koncernu Volkswagen. A aféra s naftovými motory, které kvůli úpravě softwaru dokázaly při měření emisí vykazovat lepší výsledky než v provozu, se dotkl i Česka.
„Návrh jsme nakonec zavrhli. Má tam být zájem na zlepšení kvality ovzduší. Když se podíváte, co se děje kolem Dieselgate, je zřejmé, že to, co dnes plní auta na technické kontrole, se dramaticky liší od toho, co pak plní v reálném provozu,“ řekl deníku Brabec. Byly i případy, kdy vozidla s normou Euro 3 měly lepší parametry než auta s Euro 5 v reálném provozu, poznamenal.
Vláda schválila zákon o výrobcích s ukončenou životností loni v květnu. Ten se týká i rozšíření ekologické daně. Norma Euro 1 se měla zvyšovat z pěti tisíc na deset tisíc korun. Nyní platí pro vozidla bez katalyzátoru. Euro 2 by narostla ze tří na pět tisíc korun. Nově pak měla být zpoplatněna také norma Euro 3, a to tří tisíci korunami. Poplatek by se tak vztáhl i na první generaci fabií a octavií.
Paragrafové znění zákona mělo být vládě původně předloženo do konce září. Podle Brabce ministerstvo nyní nenavrhuje termín, kdy by se poplatky měly zvýšit. „Poplatky zůstávají v návrhu ve stávající výši,“ uvedl ministr. Podle plánů z loňského května měl nový zákon nabýt platnosti 1. ledna 2017.