Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ministerstvo chce zbavit dráhy nádraží, za miliardy je má koupit stát

  11:03aktualizováno  11:03
Ministerstvo dopravy připravuje prodej nádražních budov, které v současné době spravují České dráhy. Prodej by měl podle ministra dopravy Pavla Dobeše vynést deset až dvanáct miliard korun.

Bezplatné předávání nádraží podle ministra dopravy Dobeše nepřipadá v úvahu. | foto: ČTK

Nádraží by měla zůstat státu. Dobeš plánuje, že by je koupily obce nebo větší kraje, a když o ně nebude zájem, koupit je má Správa železniční dopravní cesty, informují Hospodářské noviny.

Pokud ani ta nebude mít dostatek peněz, mají se dráhy proměnit v holding a nádraží vyčlenit do firmy, která je bude prodávat podle toho, jak budou obce, kraje či SŽDC solventní, píše list.

"Neumím si představit, že by byla nádraží bezúplatně převáděna," vysvětluje Dobeš s tím, že dráhy jsou akciová společnost založená za účelem zisku.

Prodej nádraží by měl přispět k posílení konkurenčního prostředí na kolejích. Dopravci by se zabývali pouze dopravou, za použití veškeré infrastruktury by platili jejímu správci. Zároveň by ale prodej nemovitostí České dráhy zvýhodnil - jednorázově by získaly miliardy, které mohou použít proti konkurenci.

V majetku drah zůstalo po jejich rozdělení se Správou železniční dopravní cesty 900 nádražních budov, které musejí financovat. Bez vyřešení tohoto handicapu národního dopravce není možné srovnávat cenu jízdného ČD a alternativních dopravců, uvedl na čtvrtečním žofínském fóru Dobeš.

Na problematiku vlastnictví nádražních budov dlouhodobě upozorňují také železniční odboráři. Pro potřeby drah jako dopravce jsou tyto stavby naddimenzované.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.