Nádraží by měla zůstat státu. Dobeš plánuje, že by je koupily obce nebo větší kraje, a když o ně nebude zájem, koupit je má Správa železniční dopravní cesty, informují Hospodářské noviny.
Pokud ani ta nebude mít dostatek peněz, mají se dráhy proměnit v holding a nádraží vyčlenit do firmy, která je bude prodávat podle toho, jak budou obce, kraje či SŽDC solventní, píše list.
"Neumím si představit, že by byla nádraží bezúplatně převáděna," vysvětluje Dobeš s tím, že dráhy jsou akciová společnost založená za účelem zisku.
Prodej nádraží by měl přispět k posílení konkurenčního prostředí na kolejích. Dopravci by se zabývali pouze dopravou, za použití veškeré infrastruktury by platili jejímu správci. Zároveň by ale prodej nemovitostí České dráhy zvýhodnil - jednorázově by získaly miliardy, které mohou použít proti konkurenci.
V majetku drah zůstalo po jejich rozdělení se Správou železniční dopravní cesty 900 nádražních budov, které musejí financovat. Bez vyřešení tohoto handicapu národního dopravce není možné srovnávat cenu jízdného ČD a alternativních dopravců, uvedl na čtvrtečním žofínském fóru Dobeš.
Na problematiku vlastnictví nádražních budov dlouhodobě upozorňují také železniční odboráři. Pro potřeby drah jako dopravce jsou tyto stavby naddimenzované.