Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministerstvo chce jasně stanovit, jaké jídlo je dostatečně „české“

  15:10aktualizováno  15:10
Ministerstvo zemědělství chce definitivně vyřešit spory o tom, co je možné a co už nelze považovat za českou potravinu. Plánuje připravit vyhlášku, která by jasně stanovovala definici tuzemského produktu. Věří, že se tak podaří zvýšit spotřebu českého jídla.

Kolik masa musí být v českém salámu, aby byl ještě český? (ilustrační foto) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

O záměru pevně stanovit definici české potraviny informoval ministr zemědělství Marian Jurečka po jednání se zástupci obchodních řetězců. „Definice je primárně určena pro spotřebitele, protože dnes není jasně určeno, za jakých podmínek obchodní řetězce dávají označení český výrobek. Je zde spousta možností, za kterých s tím může být spekulováno a nemáme ani jasné parametry, za kterých by to mělo být sankcionováno,“ uvedl Jurečka.

Mělo by tak být jasně stanoveno, kolik procent tuzemských surovin musí produkt obsahovat, aby ho bylo možné označit za český. U potravin rostlinného původu by například musely být vypěstovány v Česku.

Vedle zlepšení orientace mezi spotřebiteli je však cílem také zamezit sporům mezi řetězci samotnými. Novela zákona o potravinách, která začne platit od nového roku, totiž nově stanovuje povinnost informovat u vchodu do prodejen o zemích, z nichž jsou odebírány potraviny s nejvyšším podílem na tržbách. Řetězce, které z předběžného šetření vyšly jako ty s nižším zastoupením českých produktů, si pak stěžovaly na nejasnou metodiku (více čtěte zde).

Na Vánoce se chystá kampaň za 60 milionů

Agrární resort však chystá podpořit spotřebu tuzemských potravin i skrze navýšení marketingových výdajů. Na předvánoční období plánuje rozsáhlou reklamní kampaň v hodnotě 50 až 60 milionů korun, do které by se měly zapojit i obchodní řetězce. Využije přitom prostředky z 200 milionů vyčleněných pro letošek na propagaci značky Klasa. Ty se kvůli průtahům v tendru na propagaci značky nepodařilo spotřebovat. 

Konkrétní podoba kampaně by měla být známa zhruba za 14 dní. Podle ministerstva by však mimo jiné měla mít podobu spotřebitelské soutěže. Zákazníci budou moci vystřihovat z obalů loga Klasa, Regionální potravina, Bio, Zaručená tradiční specialita, Chráněné zeměpisné označení, Zeměpisné označení původu a Český výrobek - garantováno Potravinářskou komoru a zasílat je do soutěže (více o značkách čtěte zde).

„Chceme, aby si český spotřebitel uvědomil, co čekat od výrobku, který nese označení Klasa, Regionální potravina či Bio. Co tím získává a koho tím podporuje,“ dodal Jurečka.

Ministr se přitom netají, že se ve svých plánech inspiruje také na Slovensku. Tam podle obchodníků podobná strategie zafungovala a obchodní řetězce přihlížejí k tomu, jestli je výrobce domácí nebo ne.

To je i jeden z důvodů, proč společnost Hamé nyní vyjednává o koupi slovenského výrobce potravin, jehož jméno zatím tají. Představitelé firmy jen nedávno uvedli, že věří, že koupi doladí do konce roku. Kromě toho, že rozšíří výrobkové portfolio české společnosti, přinese jí i "nálepku" slovenského nebo československého výrobce a lepší postavení v jednáních s obchodními řetězci.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.