Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát plánuje „půjčovnu vlaků“. Nakoupí soupravy za 20 miliard korun

  9:54aktualizováno  9:54
Ministerstvo dopravy připravuje změnu ve fungování české železnice. Vlaky si už nebudou kupovat přímo dopravci, ale stát, který jim je bude půjčovat. Plán se nelíbí Českým drahám ani některým krajům.

Ilustrační foto. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Cestování po české železnici prošlo v poslední dekádě velkou proměnou, vlaky výrazně omládly. Další finanční injekce je přitom na obzoru. Do nových souprav chce v příštích letech ministerstvo dopravy investovat 20 miliard korun s výrazným přispěním evropských peněz.

Vlaky hodlá úřad nakoupit sám. Na konci léta zřejmě vyhlásí soutěž na dieselové jednotky pro rychlíkové tratě a v tendru vybere firmu, která se o vlaky bude starat třicet let. Nakonec uspořádá veřejnou soutěž i na dopravce, který s vlaky bude jezdit 10 až 15 let a za jejich údržbu bude platit.

Jednou z hlavních výhod má být úspora peněz vyplývající z toho, že půjde o velkou soutěž na předem stanovený počet kusů. České dráhy dosud nakupují vozy hlavně pomocí rámcových smluv.

Půjčování vlaků už funguje v zahraničí

„Za stejný objem peněz chceme objednávat více vlaků,“ říká náměstek ministra Ladislav Němec. Podobný model úspěšně funguje například v Dolním Sasku nebo ve Švédsku.

Jan Paroubek, který má rozjezd „státní půjčovny vlaků“ na starosti, odhaduje úsporu v cenách zhruba o desetinu oproti menším soutěžím jednotlivých dopravců. Paroubek dříve působil na Českých drahách, pak stál u startu soukromých dopravců RegioJet a Leo Express.

Navrhovaný model ale má velké odpůrce. Zatímco soukromí dopravci ho vítají, České dráhy jsou proti, stejně jako některé kraje. Těm přitom stát nabízí možnost se do soutěží zapojit a nechat si vlaky úplně zaplatit z evropských a státních peněz.

Největší odpor se zatím zvedl na Vysočině a v Pardubickém kraji. „Je to tunel. Stát má 170 let České dráhy a jejich know-how a teď chce vyvést tyto činnosti na jiné,“ tvrdí Jaromír Dušek, náměstek pro dopravu v Pardubickém kraji. Naopak podobnou cestou jako stát chce jít Jihomoravský kraj, který chce vlaky rovněž koupit.

ČD: Nechceme být jen personální agenturou

Českým drahám se nelíbí, že se z dopravce stanou „jen personální agenturou“. Přitom mají značnou šanci získat velké zakázky na údržbu nových vozů, kterou zatím soukromníci příliš neumí.

„Máme propracovaný systém údržby vozidel, máme na to kapacity, známe všechny předpisy a povinnosti provozovatele a majitele drážních vozidel. Umí to všechno stát? Má na to personální a technické kapacity?“ ptá se generální ředitel Českých drah Pavel Krtek.

Po první soutěži na dieselové jednotky stát počítá s tendry na elektrické vlaky. Celkem by mohlo jít o několik stovek nových vlaků.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.