Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ministerstvo dopravy může zmrazit tři sta dopravních staveb

  15:02aktualizováno  17:35
Na stavbu dálnic chybějí peníze. Státnímu fondu dopravní infrastruktury může příští rok scházet více než 50 miliard korun. Ministr Gustáv Slamečka proto dnes rozpočtovému výboru řekl, že zhruba třem stovkám dopravních staveb hrozí pozastavení.

Dálnice D2 z Brna do Bratislavy | foto: Radek Miča, MAFRA

Ve středu se kvůli chybějícím penězům na dopravní stavby sešli ministři dopravy a financí. "Probírali jsme několik návrhů na řešení, ale nechci je představovat před pondělním jednáním vlády," řekl MF DNES ministr financí Eduard Janota.

Na seznamu ohrožených staveb je například dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, úseky budoucí dálnice D1 (nyní D47) na severní Moravě nebo spojení Brna s Vídní přes Mikulov. Na železnici se to týká například modernizace kolejišť v Břeclavi nebo tratě Praha Libeň - Praha Běchovice.

V silničním a železničním stavitelství je zaměstnáno zhruba 450 tisíc lidí. Podle informovaného experta ČTK, který nechtěl být jmenován, by o práci mohlo přijít až 200 tisíc z nich. Samotné zakonzervování staveb by podle Slamečky vyšlo na pět miliard korun.

Zastavíme stavby za 15 miliard

Ministr Slamečka od svého nástupu do úřadu především počítá, kolik peněz mu na dopravní stavby bude chybět. "Třeba ve výběru mýtného a příjmů z daní z benzinu a nafty budeme letos tři miliardy pod úrovní loňského roku," uvedl v rozhovoru s MF DNES. Mnohem větší ranou jsou však pro jeho plány škrty přímých dotací ze státního rozpočtu.

"V příštím roce máme mít k dispozici 36 miliard korun, což je o devět miliard méně, než činily plány pro letošek," počítá Slamečka. I letošní dotace však byla nakonec zkrácena o necelých devět miliard a ministerstvo nyní hledá způsob, jakým tento výpadek nahradit.

Pokud bude muset fond dopravy operovat se sníženým rozpočtem, je podle Slamečky prioritou zajistit pokračování stavby silnic a železnic, na které se čerpají evropské dotace. "Když nedojde k žádné úpravě rozpočtu, museli bychom zastavit stavby silnic minimálně v hodnotě 15 miliard korun. Došlo by také k oddálení začátku výstavby úseků, které jsou zatím v přípravě," uvedl Slamečka.

Dálnice do kopce

Nástupce Petra Bendla na ministerstvu dopravy Gustáv Slamečka nedávno MF DNES sdělil, že stát chce také stavět dálnice levněji než dosud. Znamenalo by to ale vyšší stoupání nebo méně časté sjezdy z dálnic. - více čtěte Stát vymýšlí, jak stavět levněji dálnice

"Stavby hodně zdražují náklady na energie, které vznikají, když přesouváte miliony tun hmot," řekl MF DNES generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.

Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

Letadlo společnosti American Airlines (ilustrační snímek)
Nový spoj American Airlines propojí Filadelfii s Prahou a Budapeští

Americké aerolinky posilují své spoje do Evropy a přidávají další dvě destinace. Od května příštího roku budou nově létat i z Filadelfie do Prahy a Budapešti....  celý článek

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.