Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát znovu hledá drážního regulátora. Musí se líbit ČSSD a lidovcům

  3:00aktualizováno  3:00
Z výběru předsedy nového Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře se stává ryze politická záležitost, i když podle zákona má být nezávislý. Ministerstvo dopravy vybralo kandidáta na předsedu úřadu, ten se ale nelíbí ministrům ve vládě za ČSSD a KDU-ČSL.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Lukáš BíbaMAFRA

Ministerstvo dopravy na sklonku loňského roku navrhlo vládě, aby post šéfa vznikajícího úřadu přezdívaného drážní regulátor obsadil Pavel Kodym, který vyhrál na podzim uspořádané výběrové řízení. Jméno někdejšího šéfa Drážního úřadu se ale nelíbilo zástupcům ČSSD a KDU-ČSL, kteří sedí ve vládě.

Ministr dopravy Dan Ťok (navržen za ANO) původně plánoval, že po odmítnutí Kodyma nechá osud úřadu na premiérovi, nakonec ale v pátek jeho úřad vypsal nové výběrové řízení. Zájemci mají čas na přihlášení jen do 3. února, podle inzerátu by měli nastoupit už 15. února. Nový úřad má podle zákona začít fungovat 1. dubna.

Podle informací iDNES.cz nemají politici nikoho, kdo by se předsedou mohl stát. Jedním z důvodů jsou i poměrně přísné podmínky na tento post. Řada možných kandidátů se navíc ani nepřihlásila. Poslední tahanice o místo předsedy úřadu jmenovaného vládou a ryze politický přístup k výběru šéfa nezávislého úřadu nejsou příliš velkou reklamou pro tento post. Zástupci ministerstva dopravy zkoušeli na začátku roku přemlouvat ke kandidatuře několik manažerů SŽDC, ale bez úspěchu.

Ani rozpočet, ani zaměstnanci

Přestože nový úřad má začít fungovat už v dubnu, není dosud ani jasné, jaký bude mít rozpočet a kdo v něm bude pracovat. Zřízení úřadu, který má řešit třeba spory o přidělování kapacity na železnici, jako se stalo při nedávném vstupu Regiojetu na trasu Praha–Brno, požaduje Evropská komise.

Podle směrnice o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru má Česká republika povinnost garantovat, aby byl předseda tohoto úřadu jmenován na základě jasných a transparentních pravidel, jež zajišťují jeho nezávislost na vládě. „Rovněž musí být zachován transparentní postup jeho výběru na základě zásluh, včetně odbornosti a zkušeností. Nedokážu si tedy představit, že by byly popřeny výsledky předchozího výběrového řízení s poukazem na politické řešení,“ říká Petr Špetlák, advokát ze sdružení advokátů Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Osobní železniční dopravu mezi Prahou a Ostravou poskytují nově tři...
První třídou jezdí stále více lidí, cestující si za pohodlí rádi připlatí

Roste zájem o dražší jízdenky ve vlacích. Češi si ochotněji připlácí za pohodlnější jízdu a nadstandardní zacházení. Počet cestujících v první třídě vzrostl...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Stávka v Řecku. - Cestující odpočívá poté, co aténské letiště zrušilo její let
Probdělou noc na letišti může zahojit odškodné. Kdy je požadovat?

Šestnáct hodin strávených na italském letišti Lamezia Terme, den a půl zpožděné letadlo z egyptské Hurghady. Společnost Travel Service musela o víkendu řešit...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.