Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Ministerstvo dopravy plní Fischerův slib. Na vlaky pošle 2,6 miliardy

  • 27
Kraje se nemusejí bát, že v příštím roce přijdou o 300 milionů korun na vlaky, o které je chtěl připravit ministr financí Miroslav Kalousek. S ministerstvem dopravy uzavřely dohodu o tom, že dotace ztrát na regionální železnici zůstane 2,6 miliardy korun.

Ministr financí Miroslav Kalousek chtěl příspěvek pro dotování prokazatelné ztráty snížit, což by bylo v rozporu s memorandem, které s kraji uzavřel expremiér Jan Fischer.

Asociace krajů ale trvala na závaznosti memoranda. Její předseda a zároveň jihomoravský hejtman Michal Hašek varoval, že se kraje proti snižování dotací hodlají bránit i u soudu.

"Pokud vláda přestane trucovat a přijde s konkrétními návrhy řešení namísto silové pozice negace memoranda jako celku, jsme připraveni jednat v zájmu občanů našich krajů a zajištění regionální železniční dopravy," uvedl Hašek.

Podle předsedy Asociace krajů Michala Haška kraje trvají na státních dotacích v plné výši i v následujících letech. Právní závaznost memoranda zpochybňuje kromě ministra financí i premiér Petr Nečas.

Škrty v jízdních řádech nejsou na programu

Dobeš upozornil na to, že grafikony pro jízdní řády na jednotlivých tratích pro příští rok jsou již odevzdané, a není tedy prostor pro jakékoliv snižování objemů přepravy. V roce 2012 tak zůstane objem regionální přepravy na současné úrovni a otázka platnosti memoranda se podle něj bude vztahovat na následující roky.

Výpadek ve financování navrhuje Asociace krajů pokrýt snížením spotřební daně z paliv a maziv o 2,5 procenta, čímž by se podle hejtmana a stínového ministra dopravy za ČSSD Milana Chovance dostatečně zvýšil objem vybraných peněz z této daně. Svůj návrh na pokrytí 300milionového výpadku financování má i ministerstvo dopravy. Konkrétní řešení ale Dobeš odmítl upřesnit s tím, že je nejdříve musí projednat s Asociací krajů.

Vedle financování železnic probírali hejtmani s ministrem také páteční odvolání svého zástupce Jaroslava Palase z dozorčí rady Českých drah. Podle Haška se s tímto krokem kraje nesmíří a budou požadovat, aby byly v radě ČD zastoupeny, protože se významně podílejí na objednávce dopravy u Českých drah. Hašek nevyloučil ani možnost, že by hejtmani mohli požadovat návrat odvolaného Palase. Ministerstvo dopravy v minulém týdnu prosadilo odvolání Palase, neboť se domnívalo, že by se hejtman mohl dostat do střetu zájmů, pokud by ve funkci setrval a hájil zároveň kraje i České dráhy.