Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jedna jízdenka napříč Českem. Ministerstvo chce univerzální vlakový tarif

  5:00aktualizováno  5:00
Na ministerstvu dopravy vzniká plán na uznávání jízdenek více dopravců. Cestující by tak koupenou jízdenku na danou trasu mohli použít s libovolným dopravcem. Inspirací může být Velká Británie, nebo Švýcarsko, kde systém funguje již přes sto let.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Libor TeichmannMAFRA

Je to jedna z hlavních překážek cestování veřejnou dopravou v Česku. Konkurence sice přinesla lepší služby i ceny na železnici, zároveň však při cestách s více přestupy zkomplikovala situaci cestujícím - lidé si musí kupovat pro jednu cestu více lístků.

To by se v budoucnu mohlo změnit. Ministerstvo dopravy začalo řešit problém, jak umožnit cestování po Česku s jednou jízdenkou. Podobnou vymoženost znají už obyvatelé některých krajů, celorepublikově chybí.

Zatím se však příliš dopředu nedostalo a omezí se jen na vlaky. Ve Švýcarsku mohou lidé na jednu jízdenku s různými dopravci cestovat přitom už přes sto let. Podle kritiků hledá úřad řešení pozdě.

Ministerstvo se chce inspirovat v Británii

Ministerstvo dopravy už mezi dopravce a organizátory veřejné dopravy v krajích rozeslalo materiál, který je zatím spíše k diskusi a v kterém se zamýšlí, jak docílit jednotného tarifu. Inspirací má být zatím hlavně Velká Británie, kde jezdí různí dopravci se svými speciálními ceníky, ale současně existuje i jednotný tarif pro všechny dopravce.

„Cestující by měl mít možnost jet na jednu jízdenku, a ne si jich složitě pořizovat několik. Hledáme proto cesty, jak dosáhnout integrace, aniž by to narušilo hospodářskou soutěž,“ potvrdil ministr dopravy Dan Ťok. Materiál uvádí, že integrace by měla být jednou z priorit ve veřejné dopravě.

DOKUMENT: Možnosti rozvoje tarifní integrace na železnici

Ve Velké Británii systém funguje tak, že si lidé kupují jízdenku pro určitou trasu a mohou ji použít s libovolným dopravcem. Pokud chtějí jet přímo s vybranou firmou a za některou z akčních cen, mohou si ji koupit jen u ní, ale pak třeba při zmeškání spoje nemohou jet jiným.

V Česku tuto flexibilitu zákazníci na trase mezi Prahou a Ostravou nemají, mohou si jen stornovat jízdenku a koupit jinou, v případě Českých drah s výjimkou místenky do pendolina pak mohou jet jakýmkoliv dalším spojem.

Blok pro soutěže

Neexistence jednotného tarifu je jednou z překážek soutěží na železnici, může totiž reálně nastat situace, kdy na jedné trati budou muset cestující řešit, do jakého vlaku nastoupí.

Jízdné ve vlacích ČD půjde platit kartou, průvodčí testují terminály

Například pokud by stát začal soutěžit rychlíky mezi Prahou, Ústím nad Labem a Chebem a vyhrál jiný dopravce než České dráhy, část vlaků by patřila na trase z Prahy do Ústí soukromníkovi a část Českým drahám s vlaky EuroCity, které se zatím soutěžit nemají.

Ministerstvo zatím nechává dohodu o uznávání jízdenek na dopravcích. To se v některých případech děje, například dopravce Trilex na Liberecku uznává část jízdních dokladů Českých drah. Avšak neuznává například celoroční jízdenku IN 100 pro neomezené cestování po železnici či jiné komerční slevy.

Materiál zatím nepřináší konkrétní řešení, jak shody dosáhnout. Často se u nás mluví o vzniku clearingového centra, které by platby mezi dopravci vypořádávalo.

Ve Švýcarsku s jednou jízdenkou na vlak i loď

Řada lidí z oboru se pro zkušenosti obrací do Švýcarska, kde se na jednu jízdenku dá cestovat nejen vlakem, ale i lodí, autobusy či lanovkami a nově například i sdílet auto. „Dopravci se zkrátka mezi sebou domluvili a profitují z toho všichni – jak zúčastnění dopravci, kteří mají více zákazníků, tak i cestující, kterých neustále přibývá, protože cestují bez zbytečných bariér, kterou bezesporu nákup jízdního dokladu před každou cestou zvlášť je. Proto také jezdí Švýcaři vlakem třikrát více než Češi,“ říká Miroslav Vyka, šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Integrace jízdenek je už běžná v řadě krajů, celostátně zatím ne. „České ministerstvo dopravy je s celostátní integrací veřejné dopravy ve srovnání se Švýcarskem někde na úrovni druhé poloviny 19. století,“ podotkl Vyka.

Dopravci zatím mluví o nových plánech diplomaticky. Klíčový bude především postoj Českých drah, které jsou na železnici dominujícím dopravcem.

„Diskuse s ministerstvem dopravy se aktivně účastníme. Jde o velmi komplikované téma, které má některé zatím nedořešené otázky, o nichž se ještě budeme společně bavit,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Soukromníci kroky k integraci vítají. „Jsme připraveni jízdní doklady jiných dopravců akceptovat i vydávat. Impulz s konkrétními kroky musí přijít právě od ministerstva,“ podotkla mluvčí Leo Express Petra Valentová.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.