Regionálních vlakových spojů může výrazně ubýt. Ilustrační foto

Regionálních vlakových spojů může výrazně ubýt. Ilustrační foto | foto: Radek Cihla, MAFRA

Ministerstvo hledá peníze na stavební spoření. Mohou to odnést vlaky

  • 563
Kvůli rozhodnutí Ústavního soudu, který zrušil omezení státní podpory stavebního spoření, může výrazně ubýt regionálních vlakových spojů. Ministerstvo dopravy totiž na státní podpory potřebuje sehnat peníze a podle informací MF DNES je vezme právě z příspěvků, které stát posílá krajům na úhradu ztrát regionálních vlaků.

Vláda na svém posledním zasedání v tichosti schválila zastavení vyplácení dotací všem krajům na provoz regionálních vlaků: jen letos měly kraje od státu získat 2,6 miliardy korun, které následně posílají v drtivé většině případů Českým drahám jako dorovnání ztráty z provozu lokálek. Kraje si mají peníze najít samy, nebo razantně omezit počty spojů.

Nový ministr dopravy Radek Šmerda tak musí řešit krátce po nástupu do funkce nepříjemný problém, na jehož konci může být výrazně zhoršené spojení v regionech nebo i konec některých tratí. S návrhem na sebrání peněz přišel ministr financí Miroslav Kalousek, který v rozpočtu hledá 6 miliard korun.

Tolik bude muset zaplatit oproti plánu navíc na podpoře stavebního spoření poté, co původní plán na její omezení zrušil ve středu Ústavní soud. Tiskové oddělení ministerstva financí po celodenním vymýšlení zdůvodnění tohoto kroku odkázalo na ministra, ten již na dotaz do uzávěrky vydání nereagoval. Není tak jasné, kde chce vzít dalších 3,5 miliardy korun.

"Definitivní řešení chce ministr financí předložit vládě do 14 dnů. Požádal proto vládu, aby zmrazila do této doby čerpání všech nespotřebovaných nároků kapitol státního rozpočtu z minulých let a uložila vázat výdaje Ministerstva dopravy pro krajské rozpočty," uvedl mluvčí Ministerstva financí Ondřej Jakob v prohlášení zaslaném po uzávěrce pátečního vydání MF DNES. 

Jakob také podotknul, že z celkového propadu 6  miliard korun připadá na státní rozpočet částka ve výši asi 4,5 miliardy korun. Zbytek tvoří propady příjmů krajů a obcí.

Za stížnost škrty

Proč padla volba na tuto kapitolu? Podle informací MF DNES může jít o mstu ministra financí Miroslava Kalouska sociálnědemokratickým krajským vládám za to, že jejich strana podala k Ústavnímu soudu stížnost na snížení státní podpory stavebního spoření a Kalousek teď musí hledat další úspory.

Stát se přitom v době úřednické vlády zavázal v memorandu krajům, že jim bude na lokálky přispívat. I proto teď ministerstvo dopravy neví, co může dál podniknout.

"Předpokládáme právní závaznost podepsaného memoranda a rozhodnutí o poskytnutí dotací bude podrobeno právní analýze advokátů," uvedl Šmerdův náměstek Lukáš Hampl.

Ministerstvo dopravy přitom posílá krajům v některých případech téměř polovinu toho, co celkově drahám platí. "Pokud ty peníze nedostaneme, nezbývá nic jiného než spoje omezit a zrušit. Cestující pak pošleme za panem Kalouskem, ať se ho zeptají, proč jejich vlak nejede," říká středočeský náměstek hejtmana pro dopravu Robin Povšík.

V Libereckém kraji budou problémy nejmenší

Podobné problémy budou mít víceméně všechny kraje. Nejde jen o lokálky, ale i o příměstské tratě s velmi silným provozem cestujících. Jediný kraj, který by na konci dotací z ministerstva dopravy prodělal zřejmě nejméně, je Liberecký.

"Ve smlouvě s Českými drahami máme zakotveno, že pokud by nám stát tento příspěvek přestal platit, ty peníze nedostanou a musí jezdit stejný objem kilometrů jako dosud," vysvětlil náměstek hejtmana Martin Sepp.

Ročně jde o 80 milionů korun, ale stát kraji na zajištění lokálek přispívá na rozdíl od jiných regionů jen čtvrtinou. "Problém by nastal až příští rok na tratích Jizerskohorské železnice, kterou jsme nově soutěžili, tam bychom to museli krýt ze svého,"dodal Sepp.

Dráhy mají ve většině krajů desetileté smlouvy, které obě strany uzavřely těsně předtím, než by kraje musely dotace na regionální vlaky soutěžit, což se nelíbí především soukromé konkurenci Českých drah. Podle mluvčího drah Radka Joklíka by na případné zásadní snížení počtu objednaných vlaků musela firma přistoupit.

"Pokud kraje nebudou mít prostředky na dofinancování regionální dopravy, budou nuceny nastavit nový rozsah dopravní obslužnosti, který České dráhy budou jako dopravce akceptovat," potvrdil Joklík.