Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1 400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1 400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. | foto: František Vlček, MAFRA

Hledá se správce mýtného. Ministerstvo a vláda nemají v tendru jasno

  • 36
Ministerstvo dopravy oficiálně zahájilo výběr správce mýtného systému po skončení letošního roku, kdy vyprší smlouva s dosavadním poskytovatelem. Vypsání předběžných informací ve Věstníku veřejných zakázek je první z řady kroků, které bude muset úřad udělat před tím, než o budoucnosti problematické státní zakázky definitivně rozhodne.

Kromě dříve preferované varianty prodloužení smlouvy se společností Kapsch se po středečním jednání vlády otevřela možnost zapojit do vyjednávání další zájemce.

Vláda kývla Ťokovi na „krizový“ výběr mýta, tedy bez řádné soutěže

Samotné oznámení neobsahuje k připravovanému výběrovému řízení mnoho konkrétních informací.

Úřad totiž dosud nemá cenový odhad, kolik bude muset za provoz systému zaplatit, řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Podle něj ministerstvo cenový posudek nyní zpracovává. Cenu zveřejní v dalším kroku, kterým bude odůvodnění veřejné zakázky. Tímto krokem se ještě bude muset zabývat vláda.

V odůvodnění by mělo být uvedeno, zda úřad připravované vyjednávání bez otevřeného výběrového řízení na dvou až tříletý provoz mýtného zdůvodní nedostatkem času na vypsání řádné soutěže, nebo využije možnosti soutěž vypustit kvůli technologické výjimečnosti postavení dosavadního správce systému. Tento argument ministerstvo dlouhodobě opírá o skutečnost, že se mu nepodařilo s firmou Kapsch dojednat podmínky součinnosti při přípravě veřejné soutěže a následném předání systému novému provozovateli.

Ministerstvo a vláda nemají jasno

Přestože dokument ministerstva pro středeční jednání vlády hovoří o přímém zadání Kapschi, usnesení z jednání kabinetu jméno dosavadního poskytovatele neuvádí. Naopak ministerstvu ukládá zabezpečit provoz „prostřednictvím přímého zadání takovému subjektu, který bude splňovat zákonné požadavky pro tuto zakázku“. Možnost zapojit do výběru i jiné provozovatele ale odporuje možnosti obejít soutěž na základě technologické jedinečnosti Kapsche.

Problematická je i cesta využívající argument nedostatku času na vypsání řádného výběrového řízení. To už jako argument odmítl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚHOS), když loni v prvoinstančním rozhodnutí zakázal ministerstvu vybrat poradenskou společnost Deloitte. Podle antimonopolního úřadu úřad věděl, kdy smlouva s Kapschem skončí, a za průtahy v přípravách na výběrové řízení si tak může sám.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1 400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy.

Za devět let provozu se na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Za loňský rok to bylo 9,7 miliardy korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům platí zhruba pětinu vybrané částky.

,