Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pravidla pro měření emisí se mění. Testovat budou jen STK

  16:13aktualizováno  16:13
Měřit emise u automobilů budou už jen stanice technické kontroly (STK), samostatné měřicí stanice zaniknou. V pondělí o tom informovalo ministerstvo dopravy, podle něhož připravovaná změna vyplývá z evropské směrnice. Členské státy ji musí do svého právního řádu převést do května 2018.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Reuters

Tuzemský úřad chce novinku zavést během příštího roku spolu s rozvolněním pravidel pro vznik nových STK. V Česku funguje přibližně 370 stanic technické kontroly a 1800 stanic měření emisí. Jejich vyjádření média zjišťují.

Nové stanice technické kontroly dosud povolují pouze krajské úřady, ministerstvo chce ale trh otevřít konkurenci a zjednodušit tím přístup řidičů k pravidelným kontrolám. „Chceme, aby se zvýšil počet stanic technických kontrol tam, kde aktuálně motoristům mohou chybět. STK budou tím pádem dostupnější a objednací lhůty se zkrátí. Díky tlaku konkurence by mohlo dojít i ke snížení cen,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Otevření nové stanice technického provozu se podle ministerstva nyní zpravidla odvíjí od počtu registrovaných vozidel v daném správním obvodu. Tato čísla ale nemusí být vždy vypovídající, vozidla registrovaná v určitém obvodu vůbec nemusí být v tom samém obvodu provozována, a nemusí zde tedy ani absolvovat technickou prohlídku.

Jde o komfort řidičů, míní ministerstvo

Obě změny by podle ministerstva dopravy měly především zvýšit komfort řidičů. „Povinně jednotné místo pro měření emisí i absolvování technické prohlídky umožní absolvovat obě povinné procedury najednou, otevření trhu STK pak umožní rozšíření těchto služeb tak, aby se šoféři nemuseli na technické prohlídky objednávat s velkým předstihem,“ uvedlo ministerstvo.

Velkou změnou pro fungování stanic technické kontroly byl i letošní leden, od kdy začala platit povinnost pořizovat z technických kontrol obrazový materiál. Během prvních dnů provozu nového elektronického systému, do kterého se měly záznamy nahrávat, si ale technici stěžovali na občasné výpadky a na chybějící data z předešlých kontrol.

„Pořizování obrazového záběru kontrolovaných vozidel spolu s označením data, kdy byla tato vozidla kontrolována, má omezit podvody. Jde zejména o situace, kdy potvrzení o kontrole v minulosti získávala i vozidla, která na ní fakticky nebyla,“ uvedlo tehdy ministerstvo dopravy.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.