Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát chce soukromníkům nabídnout šest rychlíkových tratí

  16:53aktualizováno  16:53
Ministr dopravy Antonín Prachař představí vládě na středečním zasedání harmonogram otevírání železničního trhu konkurenčním dopravcům. O první dálkovou trať by se mělo začít soutěžit už letos na podzim. Celkem úřad do konce roku 2020 hodlá nabídnout v soutěžích šest rychlíkových tras.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

První trasou, pro kterou ministerstvo dopravy plánuje vypsat regulérní výběrové řízení, je trať mezi Plzní a Mostem, vyplývá z materiálu ministerstva dopravy. U ní úřad předpokládá, že nový provozovatel vzešlý z řádného tendru by ji mohl provozovat od přelomu let 2016 a 2017.

Konkurence Českých drah se ale na tuto trasu vypraví pravděpodobně daleko dříve, nejspíše hned s novým jízdním řádem. Společnost Arriva patřící německým drahám (DB) totiž vstoupila do jednání ministerstva dopravy se státním dopravcem o prodloužení dosavadní smlouvy o rok a nabídla na toto přechodné období nižší cenu než ČD. Dá se proto předpokládat, že pokud nabídka dopravce bude obsahovat všechny náležitosti, ministerstvo dopravy jí dá přednost.

Harmonogram otevírání jednotlivých tratí
ZahájeníTrať
2016/2017R 16: Plzeň - Most
2018/2019R 14: Liberec - Pardubice
2018/2019R 15: Liberec - Ústí nad Labem
2018/2019R 5: Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb
2018/2019R 20: Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín
2019/2020R 27: Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc

Podmínkou otevírání trhu je podle ministerstva vzájemné uznávání jízdenek mezi jednotlivými dopravci tak, aby cestující na stejné trase mohli využívat všechny spoje, byť by byly zajišťovány konkurenčními společnostmi. Kromě vlastních tarifů se proto musí budoucí dopravci zavázat k tomu, že budou uznávat i společný tarif. Ten by měl vycházet z tarifu ČD, aby bylo možné udržet soudržnost dopravních služeb, uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy.

Kromě tras, které by se měly v dohledné době otevírat, uvádí ministerstvo dopravy i trasy, které by bylo kvůli zachování přepravních služeb vhodné i nadále objednávat pouze u Českých drah. Jde o trasy mezinárodních expresů z hlavního města na Slovensko přes Ostravu i Luhačovice, trasu z Německa přes Ústí Nad Labem, Prahu a Brno dále do Rakouska a na Slovensko, nebo o trasu z Rakouska a Slovenska přes Břeclav, Brno, Ostravu a dále do Polska.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.