První trasou, pro kterou ministerstvo dopravy plánuje vypsat regulérní výběrové řízení, je trať mezi Plzní a Mostem, vyplývá z materiálu ministerstva dopravy. U ní úřad předpokládá, že nový provozovatel vzešlý z řádného tendru by ji mohl provozovat od přelomu let 2016 a 2017.
Konkurence Českých drah se ale na tuto trasu vypraví pravděpodobně daleko dříve, nejspíše hned s novým jízdním řádem. Společnost Arriva patřící německým drahám (DB) totiž vstoupila do jednání ministerstva dopravy se státním dopravcem o prodloužení dosavadní smlouvy o rok a nabídla na toto přechodné období nižší cenu než ČD. Dá se proto předpokládat, že pokud nabídka dopravce bude obsahovat všechny náležitosti, ministerstvo dopravy jí dá přednost.
Zahájení | Trať |
---|---|
2016/2017 | R 16: Plzeň - Most |
2018/2019 | R 14: Liberec - Pardubice |
2018/2019 | R 15: Liberec - Ústí nad Labem |
2018/2019 | R 5: Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb |
2018/2019 | R 20: Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín |
2019/2020 | R 27: Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc |
Podmínkou otevírání trhu je podle ministerstva vzájemné uznávání jízdenek mezi jednotlivými dopravci tak, aby cestující na stejné trase mohli využívat všechny spoje, byť by byly zajišťovány konkurenčními společnostmi. Kromě vlastních tarifů se proto musí budoucí dopravci zavázat k tomu, že budou uznávat i společný tarif. Ten by měl vycházet z tarifu ČD, aby bylo možné udržet soudržnost dopravních služeb, uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy.
Kromě tras, které by se měly v dohledné době otevírat, uvádí ministerstvo dopravy i trasy, které by bylo kvůli zachování přepravních služeb vhodné i nadále objednávat pouze u Českých drah. Jde o trasy mezinárodních expresů z hlavního města na Slovensko přes Ostravu i Luhačovice, trasu z Německa přes Ústí Nad Labem, Prahu a Brno dále do Rakouska a na Slovensko, nebo o trasu z Rakouska a Slovenska přes Břeclav, Brno, Ostravu a dále do Polska.