Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ministerstvo pošle peníze na stavbu posledních dvou částí D1 u Přerova

  19:29aktualizováno  19:29
Padesát tisíc Přerovanů a další desetitisíce řidičů na ni čekají dvacet let. Teď se konečně dozvěděli datum, kdy se po ní poprvé projedou. Řeč je o předposlední části dálnice D1 z Přerova do Lipníka nad Bečvou, kam auta vyrazí už za tři roky. Stavba úplně posledního úseku dálnice by pak měla začít v roce 2017.
Stavba předposlední části D1 u Přerova začne už příští rok a ministerstvo dopravy pošle také peníze na výkup pozemků pro poslední část. (Ilustrační snímek)

Stavba předposlední části D1 u Přerova začne už příští rok a ministerstvo dopravy pošle také peníze na výkup pozemků pro poslední část. (Ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Resort totiž dostal ze státního rozpočtu peníze i na výkup pozemků a zahajovací práce poslední části "dé jedničky" z Přerova do Říkovic, jejíž součástí navíc bude i obchvat města.

Oba dva úseky jsou posledními nedostavěnými částmi D1, která jinak vede od polských hranic přes Ostravu, Vyškov a Brno do Prahy. Její dokončení má také další symbolický význam. Dálniční síť pak totiž spojí Polsko s Rakouskem či Německem a dalšími státy Evropské unie na jihu a jihozápadě. Turista z Ostravy tak například dojede do Paříže nebo Itálie, aniž by musel jedinkrát sjet z dálnice.

"Podařilo se nám získat další peníze z rozpočtu, takže můžeme začít stavět dálnici z Přerova do Lipníka už příští rok. Úsek bude dlouhý něco přes 14 kilometrů a přijde na 6,1 miliardy korun," potvrdil Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Pokud se podle něj nic nezadrhne během vybírání firmy, která dálnici postaví, auta by na ni mohla vyjet v roce 2014, maximálně 2015.

Stavba posledního úseku by mohla začít v roce 2017

Další úseky dálnice D1 kolem Přerova, které chybí k dokončení celé autostrády.

Poslední úseky dálnice D1 kolem Přerova, které chybí k dokončení celé autostrády.

Poprvé se zároveň ministerstvo vyjádřilo i k úseku z Přerova do Říkovic, kam letos "dé jednička" už z Vyškova a Kroměříže dorazila.

"Počítáme s tím, že v příštím roce poskytneme na tuto část 600 milionů korun, za které by se měly vykoupit pozemky a zahájit stavební řízení," vysvětlil.

Přesné datum, kdy by se u Říkovic mohly do země zakousnout bagry, si však nikdo netroufá odhadnout. "Hovoří se o roku 2017. Je to však pouze odhad. Proces přípravy tak náročné stavby trvá dlouhou dobu a obsahuje mnoho řízení," dodává Novák.

Přerov stále trvá i na dokončení průtahu městem

V Přerově jsou z nových zpráv nadšení. "Zavládla tady velká euforie. Větší radost nám dělá informace, že stát konečně začne pracovat i na úseku z Přerova do Říkovic. Jeho součástí je totiž obchvat města a teprve ten nám tady zklidní komplikovanou dopravu," nastínil mluvčí přerovského magistrátu Bohuslav Přidal.

Doplnil, že i přes to bude magistrát trvat také na dokončení očekávaného průtahu městem. "Ministr řekl, že obě akce nyní provést nelze. My však máme v rukou studie, které dokazují, že zdejší nadměrnou dopravu vyřeší až kombinace dálnice s průtahem," vysvětluje.

Překvapení jsou z novinek i v Lipníku nad Bečvou. "Pořád se mi nechce věřit tomu, že slibovaná částka 600 milionů korun na přerovský a říkovický úsek bude nakonec schválená," kroutí hlavou starosta Lipníku nad Bečvou Miloslav Přikryl.

Právě Lipník se stane po dokončení zajímavou dálniční křižovatkou. V jeho okolí se totiž spojí s novým úsekem autostráda z Ostravy a rychlostní silnice do Olomouce. První stroje, které do míst slibovaného úseku z Lipníka do Přerova vyjedou však nebudou stavařů, ale archeologů. Ti totiž začnou trasu zkoumat už za pár týdnů.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

BMW Lipsko
Aut s hybridním motorem se Češi zatím bojí, chybí daňová podpora

Pouhé jedno procento ze všech prodaných aut v Česku jsou vozy s hybridním pohonem. Celkem se jich zatím letos prodalo 1605, což je více než za celý loňský rok,...  celý článek

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.