Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V Česku přibudou cyklostezky a chodníky, padne na ně miliarda z dotací

  12:30aktualizováno  12:30
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) schválilo zhruba dvě třetiny přijatých projektů na zvýšení bezpečnosti pro chodce a cyklisty. Přijalo 226 žádostí za 1,75 miliardy korun a schválilo 130 projektů za 1,05 miliardy korun. Peníze jdou z evropských dotací v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). MMR zároveň vyhlásilo další výzvu na stavbu cyklostezek za 250 milionů korun.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Na setkání s novináři to ve středu sdělil náměstek MMR Zdeněk Semorád.

„Cílem schválených projektů je řešení problematiky silničního provozu, a to zejména ve vztahu k jeho nejzranitelnějším účastníkům, tedy chodcům. Podle údajů BESIP jich v posledních letech zemřelo 120 až 130 ročně. To je hrozné číslo,“ uvedl Semorád.

ANALÝZA: Šance za 700 miliard. Jak Česko změnily dotace

MMR konkrétně podpořilo například výstavbu nových chodníků podél silnic, bezbariérových přístupů k zastávkám veřejné dopravy, podchodů nebo lávek. Pokud šlo o stavbu nebo modernizaci cyklostezek a společných stezek pro chodce a cyklisty, podmínkou EU bylo, aby byly využívány primárně k cestě do práce nebo do školy.

„Nejednalo se tak o stezky pro turisty, které mají cíl třeba u nějakého hradu. Evropská unie v tomto programovém období cestovní ruch nefinancuje,“ doplnil Semorád.

Nejvíce žádaly velké obce

Nejvíce peněz MMR pošle do Středočeského kraje, kde schválilo 35 projektů za 242 milionů korun. Následuje Moravskoslezský kraj s 25 projekty za 138 milionů korun. Naopak nejméně peněz putuje do Plzeňského a Karlovarského kraje, když v každém z nich ministerstvo schválilo jen dva projekty. Maximální dotaci 25,5 milionu korun získal Děčín na zvýšení bezpečnosti lávky přes východní nádraží a okolí. Mezi žadateli převažovaly velké obce. Příjem žádostí skončil v dubnu 2016.

O cyklostezky byl mezi žadateli menší zájem než o výstavbu chodníků. „Je to tím, že starosta při volbě jedné z těchto variant zohlední fakt, že chodník využívá přece jenom více lidí. Navíc cyklostezka je náročnější z projektového hlediska,“ dodal Semorád.

Do Česka připluly stovky miliard z EU. Nevyčerpaly se jen čtyři procenta

MMR proto vyhlásilo další výzvu, která se týká výhradně stezek pro cyklisty. Připraveno má 250 milionů korun z evropských fondů. Příjem žádostí o podporu začne 24. dubna a skončí 7. září 2017. „Podpora je zaměřena na rekonstrukci, modernizaci a výstavbu komunikací pro cyklisty. Jedná se zejména o cyklostezky a stezky pro cyklisty a chodce se společným nebo odděleným provozem. Lze také vybudovat takzvané cyklopruhy,“ uvedl dále Semorád.

IROP navazuje na sedm regionálních operačních programů a částečně na Integrovaný operační program z období 2007 - 2013. Jeho cílem je vyvážený rozvoj území, zkvalitnění infrastruktury, zlepšení veřejných služeb a veřejné správy a zajištění udržitelného rozvoje v obcích, městech a regionech. V současném programovém období z něj mohou příjemci čerpat 125 miliard korun z evropských fondů a dalších zhruba 19 miliard Kč prostřednictvím národního spolufinancování. Spolu s dalšími devíti operačními programy může Česko celkem čerpat asi 648 miliard korun.

Podívejte se na nejdražší cyklostezku v Česku:


Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Česku stoupla míra zadlužení za uplynulé čtvrtletí nejvíce ze zemí EU

Nejvýrazněji z členských zemí EU vzrostl podíl státního dluhu k HDP v České republice, a to o 3,1 procentního bodu na 39,9 procenta. Dál ale zůstává jeden z...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Koruna prolomila hranici 26 za euro. Poprvé od intervencí ČNB

Česká měna ve čtvrtek poprvé od ukončení intervencí České národní banky prolomila hranici 26 korun za euro. Koruna dopoledne krátkodobě posílila na 25,995 Kč...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Silnější koruna šetří peníze, zlevnila například paliva

Když začátkem dubna pustila Česká národní banka domácí měnu z okovů, panovaly obavy, že bude létat nahoru dolů. A že nakonec ani nemusí moc posílit, protože si...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.