Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

V Česku přibudou cyklostezky a chodníky, padne na ně miliarda z dotací

  • 25
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) schválilo zhruba dvě třetiny přijatých projektů na zvýšení bezpečnosti pro chodce a cyklisty. Přijalo 226 žádostí za 1,75 miliardy korun a schválilo 130 projektů za 1,05 miliardy korun. Peníze jdou z evropských dotací v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). MMR zároveň vyhlásilo další výzvu na stavbu cyklostezek za 250 milionů korun.

Na setkání s novináři to ve středu sdělil náměstek MMR Zdeněk Semorád.

„Cílem schválených projektů je řešení problematiky silničního provozu, a to zejména ve vztahu k jeho nejzranitelnějším účastníkům, tedy chodcům. Podle údajů BESIP jich v posledních letech zemřelo 120 až 130 ročně. To je hrozné číslo,“ uvedl Semorád.

ANALÝZA: Šance za 700 miliard. Jak Česko změnily dotace

MMR konkrétně podpořilo například výstavbu nových chodníků podél silnic, bezbariérových přístupů k zastávkám veřejné dopravy, podchodů nebo lávek. Pokud šlo o stavbu nebo modernizaci cyklostezek a společných stezek pro chodce a cyklisty, podmínkou EU bylo, aby byly využívány primárně k cestě do práce nebo do školy.

„Nejednalo se tak o stezky pro turisty, které mají cíl třeba u nějakého hradu. Evropská unie v tomto programovém období cestovní ruch nefinancuje,“ doplnil Semorád.

Nejvíce žádaly velké obce

Nejvíce peněz MMR pošle do Středočeského kraje, kde schválilo 35 projektů za 242 milionů korun. Následuje Moravskoslezský kraj s 25 projekty za 138 milionů korun. Naopak nejméně peněz putuje do Plzeňského a Karlovarského kraje, když v každém z nich ministerstvo schválilo jen dva projekty. Maximální dotaci 25,5 milionu korun získal Děčín na zvýšení bezpečnosti lávky přes východní nádraží a okolí. Mezi žadateli převažovaly velké obce. Příjem žádostí skončil v dubnu 2016.

O cyklostezky byl mezi žadateli menší zájem než o výstavbu chodníků. „Je to tím, že starosta při volbě jedné z těchto variant zohlední fakt, že chodník využívá přece jenom více lidí. Navíc cyklostezka je náročnější z projektového hlediska,“ dodal Semorád.

Do Česka připluly stovky miliard z EU. Nevyčerpaly se jen čtyři procenta

MMR proto vyhlásilo další výzvu, která se týká výhradně stezek pro cyklisty. Připraveno má 250 milionů korun z evropských fondů. Příjem žádostí o podporu začne 24. dubna a skončí 7. září 2017. „Podpora je zaměřena na rekonstrukci, modernizaci a výstavbu komunikací pro cyklisty. Jedná se zejména o cyklostezky a stezky pro cyklisty a chodce se společným nebo odděleným provozem. Lze také vybudovat takzvané cyklopruhy,“ uvedl dále Semorád.

IROP navazuje na sedm regionálních operačních programů a částečně na Integrovaný operační program z období 2007 - 2013. Jeho cílem je vyvážený rozvoj území, zkvalitnění infrastruktury, zlepšení veřejných služeb a veřejné správy a zajištění udržitelného rozvoje v obcích, městech a regionech. V současném programovém období z něj mohou příjemci čerpat 125 miliard korun z evropských fondů a dalších zhruba 19 miliard Kč prostřednictvím národního spolufinancování. Spolu s dalšími devíti operačními programy může Česko celkem čerpat asi 648 miliard korun.

Podívejte se na nejdražší cyklostezku v Česku:

8. března 2010