Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát chce dotovat plynové stanice. Firmy je přitom staví i bez podpory

  1:00aktualizováno  1:00
Ministerstvo průmyslu a obchodu chce začít dotovat výstavbu dalších plnících stanic na stlačený zemní plyn (CNG) do aut. Dosud se jich u nás přitom postavilo už sto bez jakékoliv státní podpory. Úřad má v plánu tři sta dalších.

Plán ministerstva počítá se stavbami 300 plniček na plyn, stovka z nich má být ale neveřejných. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Počítá s tím Národní akční plán čisté mobility, který schválila vláda minulý týden (více čtěte zde). Rozšíření alternativních pohonů má podle něj pomoci právě i dotování výstavby stanic na CNG.

Podle ministerstva průmyslu a obchodu není sto stanic zatím dostatečných z hlediska komfortního využívání vozidel CNG, protože některé oblasti nejsou dostatečně pokryté. Plán proto počítá se stavbou 300 plniček, stovka z nich má být však neveřejných. „Je předpoklad na výstavbu plniček CNG v rámci operačních programů Doprava a IROP,“ dodal mluvčí ministerstva průmyslu František Kotrba.

Podobně nutnost dotací vidí i místopředseda Rady Českého plynárenského svazu Jiří Šimek. Podle něj dnes 60 procent stanic staví jiné firmy než plynárenské. „Jelikož bohužel není zatím v České republice jistota dlouhodobé stabilizace nižší spotřební daně, investorům se snižuje riziko při poskytnutí jakékoliv podpory,“ říká Šimek.

Sami plynaři ale na webu CNG4you.cz, který jim patří, uvádějí, že čerpacích stanic je už u nás dostatek. V odpovědích na nejčastější mýty o autech na CNG řeší i tvrzení, že je u nás málo plniček.

„To, co platilo před několika málo lety, dnes již pravda není. V České republice je v současné době v provozu už 87 plnicích stanic na CNG. Vzhledem k počtu registrovaných aut na tento alternativní pohon jde o vyhovující množství,“ uvádí na webu. Dnes je už plniček přes sto.

Za dostatečnou považuje přitom síť i ministerstvo. „V současné době už uživatele vozidel na CNG nelimituje síť plnicích stanic, která je na území České republiky poměrně hustá,“ řekl na serveru euractiv.cz letos na jaře náměstek ministra průmyslu a obchodu Eduard Muřický.

Dotace na plnící stanice se přitom nelíbí ani firmám, které se jejich stavbami zabývají. „Je to podle mě hloupost. Dotace mají být použity na výstavbu kritické infrastruktury. To je v Česku asi 80 stanic. Otevřeno jich přitom bylo přes sto. A dokázalo se, že to lze stavět za soukromé peníze,“ říká Jan Světlík, majitel holdingu Vítkovice, který se mimo jiné zabývá výrobou tlakových nádob.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.