Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mýto bude ještě tři roky vybírat Kapsch. Dal státu třetinovou slevu

  9:25aktualizováno  11:06
Ministerstvo dopravy v neděli uzavřelo dodatek ke smlouvě se společností Kapsch o pokračování správy mýtného systému na maximálně tři roky za 5,27 miliardy korun. Současný kontrakt s Kapschem na provozování mýtného systému vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

„Koaliční vládě se dneškem podařilo rozvázat státu ruce pro další roky, aby mohl být vypsán otevřený tendr pro mýtný systém na další období. Zabránili jsme tím výpadku mýta ve výši deseti miliard korun ročně, které putují na opravy silnic. Napravili jsme také nedostatky původní smlouvy, která nepočítala se svým koncem a s předáním systému jinému provozovateli. Ještě tato vláda tak bude moct vypsat tendr na technologicky neutrální mýtný systém,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Resort navrhl prodloužení smlouvy s Kapschem o maximálně tři roky, aby měl čas najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Do té se budou moci zájemci přihlásit s jakoukoliv technologií, tedy nejen s takzvaným mikrovlnným systémem, který pro výběr Česko využívá nyní. Návrh na prodloužení smlouvy, který vyvolal spor uvnitř vládní koalice, schválila vláda 11. července.

„Důvodem pro nynější smlouvu s Kapschem a pokračováním současného systému na nejvýše tři roky není to, že ministerstvo dopravy nestihlo vypsat soutěž, ale to, že ji vůbec nebylo možné vypsat. Stát neměl k systému klíč, ten nyní získává,“ vysvětluje Ťok.

Český elektronický mýtný systém funguje od ledna 2007 na více než 1400 km zpoplatněných silnic a dosud vybral od kamionů 74 miliard korun.

Osmadvacetiprocentní úspora

Součástí ceny v rámci dodatku s Kapschem, která může dosáhnout maximální hodnoty 5,269 miliardy korun, je provoz mýtných bran za čtyři miliardy korun, poskytnutí součinnosti při předávání systému novému provozovateli, nákup nových palubních jednotek a zavedení služby jednotného evropského mýta (EETS).

Původně ministerstvo dopravy předpokládalo, že stát za služby v rámci dodatku zaplatí zhruba šest miliard korun. Na samotném provozu mýta ušetří proti současnosti zhruba půl miliardy ročně, což odpovídá slevě 28 procent.

Výsledná cena je součtem všech poptávaných služeb v maximální výši, je však pouze na ministerstvu dopravy, v jakém objemu je bude čerpat. Konečná cena tak může být nižší.

KOMENTÁŘ: Ministr Ťok mýtné pasti neunikl. Zavinil ji on sám?

Součástí dohody je i vyřešení sporného dodatku o stavbě nových mýtných bran na úsecích, které získají stavební povolení do roku 2017. Nově dohoda počítá s tím, že Kapsch postaví mýtné brány na dálničních úsecích, které se budou otevírat během uvedeného tříletého období.

Nová dohoda rovněž předpokládá součinnost Kapsche při přípravě nového tendru. Společnost tak má předat dokumentaci systému při přípravě nové soutěže. Zároveň počítá s asistencí specialistů Kapsche při předávání systému novému provozovateli vzešlému z výběrového řízení.

Plánem na prodloužení smlouvy s Kapschem se již zabýval antimonopolní úřad. Šetření ale zastavil, protože v době podání podnětu ještě nebylo zahájeno zadávací řízení, ani podepsána smlouva.

Jednání o koncepci a podpis

V nejbližší době plánuje ministerstvo dopravy vybrat vítěze tendru na poradce, který má ministerským úředníkům pomoci s přípravou tendru na nového provozovatele systému. Ten plánuje ministerstvo spustit napřesrok v červenci. Zároveň se jedná o koncepci zpoplatnění mýta, tedy zdali se bude dál platit jen na dálnicích a části silnic prvních tříd, nebo zdali se zpoplatnění pro kamiony rozšíří i na silnice nižších tříd.

Dodatky s Kapschem podepsal v neděli za ministerstvo dopravy náměstek ministra Jakub Kopřiva. „Nemyslím si, že je důležité, kdo ten konkrétní dodatek podepíše. Devadesát procent smluvních dokumentů, které ministerstvo dopravy podepisuje, nepodepisuje ministr, ale na základě jeho pověření někdo jiný,“ uvedl Ťok. Ten byl u nedělního podpisu přítomný a zdůraznil, že zodpovědnost za chod úřadu má právě on.

Prodloužení smlouvy s Kapschem bez výběrového řízení pravděpodobně napadnou společnosti, které o provoz mýtného v minulosti projevovaly zájem. Jde například o slovenského výběrčího, společnost SkyToll, která už dříve avizovala, že se kvůli prodloužení kontraktu s Kaspchem obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Ten už se smlouvou jednou zabýval, šetření ale zatím pozastavil, protože ještě nebyla dohoda s Kapschem podepsána. Podle Ťoka se úřad neobává, že by podání námitek k antimonopolnímu úřadu mohlo něco na postupu ministerstva změnit.

Milníky výběru nového provozovatele mýta

Prosinec 2013 - Ministerstvo dopravy (MD) vlády Jiřího Rusnoka v demisi oznámilo záměr vypsat výběrové řízení na projektového manažera pro přípravu tendru na výběr mýtného po roce 2016. Řízení, s jehož vypsáním nesouhlasili představitelé chystané koaliční vlády ČSSD, ANO a lidovců, nakonec vypsáno nebylo.

9. června 2014 - Ministerstvo dopravy pod vedením Antonína Prachaře (ANO) vypsalo tendr na projektového manažera soutěže na mýtný systém. Tendr, do kterého se přihlásila šestice firem, ale provázely pochybnosti o regulérnosti, mimo jiné proto, že MD snížilo původně odhadovanou cenu ze 130 na 100 milionů korun.

30. října 2014 - MD vyhlásilo vítěze tendru - firmu Arthur D. Little s cenou 23,5 milionu korun. V listopadu MD uznalo jednu z námitek a výběrová komise se měla znovu zabývat nabídkami.

17. prosince 2014 - Nový ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) soutěž na projektového manažera pro mýtný systém zrušil.

Prosinec 2014 - MD sestavilo skupinu expertů, která mu má pomoci s tendrem. Začátek jejího fungování provázely průtahy.

4. ledna 2015 - Ťok v České televizi řekl, že pokud se do konce roku 2016 nepodaří v tendru najít nového provozovatele mýtného systému, vrátí se MD k dálničním známkám pro kamiony.

4. března 2015 - Koaliční rada se usnesla, že Ťok má do 14 dnů předložit návrh dalšího postupu vyhlášení tendru.

17. března 2015 - MD, které se ocitlo v časové tísni, oznámilo, že bude v případě prodloužení smlouvy s Kapschem požadovat výraznou slevu. Společnost se vůči tomu ohradila s tím, že jde o formu nátlaku.

15. dubna 2015 - Vláda schválila po odkladech harmonogram přípravy soutěže. MD mělo parametry předložit do 31. července.

27. května 2015 - Ťok řekl, že chce vypsat výběrové řízení ještě v létě 2015 místo původně avizovaného začátku roku 2016. V červenci ale ministerská expertní komise konstatovala, že tendr bude moci být vypsán až začátkem příštího roku.

12. srpna 2015 - Ťok oznámil, že MD opět vypíše výběrové řízení na mýtného manažera. Experti ČSSD a lidovců se už předtím smířili s Ťokovým záměrem vypsat pro období po roce 2016 tendr pouze na provoz současné infrastruktury s mýtnými branami.

26. srpna 2015 - Vláda schválila koncepci k tendru na výběr mýtného po roce 2016. Prostřednictvím bran se bude vybírat do konce roku 2019, pro další desetileté období pak bude soutěž technologicky otevřená. Vláda zároveň uložila MD vypsat tendr na nového provozovatele bran a zároveň i na mýtného manažera od roku 2020.

6. října 2015 - Ťok oznámil, že s přípravou tendru pomůže poradenská firma Deloitte; soutěž má být vypsána během prvního čtvrtletí roku 2016. Zakázku za až 52 milionů korun MD kvůli nedostatku času zadalo bez výběrového řízení.

1. listopadu 2015 - Ťok řekl, že soutěž na výběr provozovatele mýtného bude připravena do konce roku, a to i pokud ÚOHS zruší přidělení zakázky na poradenství firmě Deloitte.

20. listopadu 2015 - Vláda schválila návrh harmonogramu na přípravu soutěže. Počítal s vypsáním výběrového řízení na první ze soutěží začátkem roku 2016 a s podpisem smlouvy v říjnu.

22. prosince 2015 - MD připustilo, že vybrat nového provozovatele mýtného systému v řádném výběrovém řízení už nelze do vypršení smlouvy s Kapschem ke konci roku 2016 stihnout.

7. ledna 2016 - ÚOHS zrušil zakázku MD na poradenství při výběru provozovatele. V dubnu ÚOHS rozhodnutí potvrdil.

24. ledna 2016 - Výběrčí mýta na Slovensku, společnost Skytoll, nabídla ministru Ťokovi, že od roku 2017 převezme správu mýtného systému v Česku.

1. února 2016 - O provoz mýta v ČR projevil zájem satelitní výběrčí mýta z Maďarska, National Toll Payment Services PLC.

9. března 2016 - Vláda schválila krizovou variantu výběru mýta po konci letošního roku. MD vypíše přímou zakázku, o Kapschi se rozhodnutí vlády nezmiňovalo.

11. března 2016 - MD zahájilo výběr správce mýtného systému.

3. května 2016 - Z dvojice posudků, které si k problému nechalo zpracovat MD, vyplynulo, že spravovat mýtné brány od začátku 2017 může z technických důvodů pouze Kapsch.

9. května 2016 - MD vypsalo soutěž na poradce k tendru na provoz mýta po roce 2019 za odhadovaných 70 milionů korun. Přihlásilo se pět firem, všechny chtějí pod 40 milionů.

27. června 2016 - Vláda přerušila debatu o odůvodnění zakázky na tříleté prodloužení provozu mýtného pro Kapsch.

4. července 2016 - ČSSD a KDU-ČSL kritizovaly návrh ministra dopravy Ťoka (za ANO) na tříleté prodloužení smlouvy. Ťok řekl, že se sociální demokraté snaží z mýta udělat předvolební téma, které by zakrylo problematickou reorganizaci policie.

11. července 2016 - Vláda schválila prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému se společností Kapsch.

29. srpna 2016 - Ministerstvo dopravy uzavřelo 28. srpna dodatek ke smlouvě se společností Kapsch o pokračování správy mýtného systému na maximálně tři roky za 5,27 miliardy korun.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.