Billboardy u dálnice D1 (ilustrační snímek)

Billboardy u dálnice D1 (ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Billboardy u silnic dalších pět let nechce ani vnitro. Řidiče ruší, tvrdí

  • 40
Plán poslance ANO Stanislava Berkovce prodloužit firmám provozující reklamy kolem dálnic a silnic I. třídy o dalších pět let narazil na další úřad. Po ministerstvu dopravy je zásadně proti prodloužení pětiletého přechodného období i ministerstvo vnitra. To uvedlo, že s poslaneckým návrhem zásadně nesouhlasí.

Podle mluvčí ministerstva vnitra Martiny Němcové je naopak dlouhodobým cílem snižovat počet reklamních zařízení u dálnic.

„Provozování reklamních zařízení podél pozemních komunikací obecně má negativní vliv na bezpečnost provozu na nich tím, že upoutávají pozornost řidičů,“ říká Němcová.

Podle ní v podstatě reklama svádí k porušování zákona o provozu na pozemních komunikací, konkrétně té části, podle které se mají plně věnovat řízení vozidla a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích.

Cesta k zákazu

Zákaz u dálnici a silnic I. třídy prošel v roce 2012, billboardy mají zmizet do 30. září 2017.

Plochy kolem dálnic z velké části ovládala společnost News Outdoor mediálního magnáta Ruperta Murdocha, ten se však firmy zbavil a prodal ji skupině BigBoard.

Nyní zástupci firem, které provozují billboardy, žádají o prodloužení možnosti inzerovat u dálnic. Mají podporu poslanců z různých stran. Ministerstvo dopravy a nově i vnitra jsou však proti. Jestli návrh uspěje, záleží na zákonodárcích.

Poslanec Stanislav Berkovec (ANO) minulý týden přišel s návrhem oddálit chystaný konec reklamních zařízení kolem dálnic a silnic I. třídy o dalších pět let. Argumentuje tím, že není žádná studie prokazující škodlivost billboardů i snahou o podporu podnikání (psali jsme zde).

Jeho plán má podporu u některých poslanců, proti se vyslovil ale například ministr dopravy Dan Ťok, nakloněn mu není ani policejní prezident. Stanovisko k jeho návrhu bude muset v příštích týdnech zaujmout vláda.

Ministerstvo vnitra si ale nemyslí, že je potřeba pětiletou lhůtu pro odstranění billboardů prodlužovat. Ta současná vyprší příští září.

„Aktuální právní úpravu považuje ministerstvo vnitra za zcela vhodné a účinné řešení střetu zájmů svobody podnikání na straně jedné a zájmem na dosažení maximálně možné bezpečnosti silničního provozu na straně druhé,“ uvedla Němcová.

Podle ní by se mohly naopak cítit právem ukřivděny jiné subjekty, které již v souladu se zákonnými požadavky reflektovaly zákaz reklamy u dálnic a změnily své marketingové nástroje. „Tato legislativní změna by zároveň znamenala prodloužení doby nerovného postavení subjektů působících na trhu,“ dodala mluvčí.

Kolem českých dálnic a silnic první třídy je kolem dvou tisícovek billboardů.