Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ministerstvo sepsalo, jak mají vypadat farmářské trhy

  14:42aktualizováno  14:42
Oblíbené farmářské trhy mají vlastní "kodex cti", tedy seznam pravidel, kterými se musí řídit, aby si udržely sympatie kupujících. Většina nabízeného zboží musejí být potraviny pocházející z produkce tuzemských pěstitelů a chovatelů. Další zboží jako proutěné košíky, keramika či potraviny ze zahraničí mohou být jen doplňkovým zbožím.

Na farmářském trhu koupíte nejen českou mrkev či celer, ale i český česnek, který má téměř cenu zlata (Praha) | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Farmáři a výrobci potravin musejí být podle kodexu z dílny ministerstva zemědělství schopni dokázat původ nabízeného zboží. Výrobky musí nabízet sami nebo jejich rodinní příslušníci či člověk, se kterým má farmář uzavřenou smlouvu, případně má od sedláka písemné pověření k prodeji.

Pokud splní tyto podmínky, mohou se honosit jednotným viditelným logem, které připraví organizátor konkrétního trhu. Další stánky tímto logem být označeny nemohou a zahraniční potraviny musí být označeny zemí původu. Doplňkové zboží má podle farmářů, kteří vznik kodexu iniciovali, zaujímat na trzích maximálně desetinový podíl.

V minulosti se vyskytly případy, kdy prodejci klamali zákazníky. Překupníci na trzích nabízeli zboží, které předtím pořídili ve velkoobchodě, a vydávali je za čerstvý výrobek přímo od pěstitele či regionální specialitu. (více v článku Farmáři se přesouvají do kamenných prodejen, trhy jim už nestačí)

Kodex je dobrovolný, za porušení nebudou sankce

Ministerstvo věří, že kodex pomůže kupujícím rozlišit dobré a špatné trhy. Organizátor, který s jeho pravidly souhlasí, ho vyvěsí na viditelném místě. "Dobrý, kvalitní organizátor má zájem na tom, aby tu byli prodejci farmáři a malopěstitelé, aby sem nepřišel nějaký překupník, který to nakoupí v supermarketu a vydává to za farmářské," je podle ČTK přesvědčen ministr zemědělství Ivan Fuksa.

Přistoupení organizátorů trhu ke kodexu bude zcela dobrovolné, ministerstvo tak nebude sankcionovat organizátory či farmáře, kteří by ho porušovali. Na vzniku kodexu se spolu s ministerstvem a organizátory trhů podíleli zástupci Asociace krajů, Svazu měst a obcí či Sdružení místních samospráv.

"Kodex má pomoci spotřebitelům získat přehled o 'zaručených trzích'. O tom, které trhy budou u lidí úspěšné a které ne, ale nakonec rozhodne praxe," uvedla mluvčí ministerstva zemědělství Tereza Magdalena Dvořáčková.

Do budoucna by měla podle ní vzniknout také asociace farmářských tržišť, která by vydávala seznam certifikovaných trhů.

Farmářské trhy se staly hitem loňského roku. V Česku jich funguje už více než sto, zhruba čtvrtina jich je v Praze.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Česká ekonomika znovu zrychlila, překvapilo to i analytiky

Česká ekonomika ve 2. čtvrtletí letošního roku znovu zrychlila svůj růst. Hrubý domácí produkt stoupl meziročně o 4,5 procenta po tříprocentním vzestupu v...  celý článek

Skupina 19 senátorů podává ústavní stížnost, v níž se domáhají zrušení části...
Devatenáct senátorů zkouší ústavní stížností zrušit část daňového řádu

Skupina devatenácti senátorů se obrací na Ústavní soud v souvislosti se zákonem o kontrolním hlášení DPH. Domáhá se zrušení části daňového řádu. Jedná se podle...  celý článek

Příbram - Dlouhá Lhota, domovské letiště Jiřího Pruši shora.
Komu budou patřit malá letiště? Spor o příbramské o tom rozhodne

Nejvyšší správní soud v Brně odložil klíčové rozhodnutí v kauze letiště Příbram, které je precedentem pro desítky dalších letišť v České republice. Budou česká...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.