Nekoncepční přístup ministerstva a způsob zadání způsobily zpoždění při vzniku nového Centrálního registru vozidel.

Nekoncepční přístup ministerstva a způsob zadání způsobily zpoždění při vzniku nového Centrálního registru vozidel. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Bez plánu a bez koncepce. Ministerstvo dopravy kašle na registry, tvrdí NKÚ

  • 33
Průtahy při vzniku nového Centrálního registru vozidel nebo Centrálního registru řidičů vznikají kvůli nekoncepčnímu přístupu ministerstva dopravy v oblasti informačních systémů. Tvrdí to Nejvyšší kontrolní úřad. Kontrola odhalila také podezření na porušení rozpočtové kázně za více než 425 milionů korun a zakázky zadané bez soutěže. Ministerstvo s kritikou částečně souhlasí.

Ministerstvo dopravy (MD) nemá dlouhodobou strategii pro tvorbu svých informačních systémů a jeho koncepce je zpracovaná jen formálně. Proto podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) vznikají průtahy při vzniku nových systémů.

Nekoncepční přístup ministerstva a způsob zadání způsobily zpoždění při vzniku nového Centrálního registru vozidel. „I když MD vědělo už od roku 2008, že bude muset převést registr z ministerstva vnitra, zadalo jeho vývoj teprve půl roku před termínem spuštění v roce 2012. Vývoj registru vozidel podřadilo pod stávající smlouvu na IT služby,“ uvedl NKÚ.

Ministerstvo kvůli tomu podle kontrolorů nemohlo dobře nastavit smluvní podmínky. Dále NKÚ pracovníkům ministerstva vyčítá, že neanalyzovali včas kvalitu a stav dat v registru. Po spuštění nového registru proto zůstalo 800 000 nekompatibilních záznamů, míní NKÚ.

„U důležitých systémů jsme z minulosti zdědili smlouvy, u nichž chyběla autorská práva, a stát se tak dostával do velmi nevýhodného postavení vůči externím dodavatelům. Jednací řízení bez uveřejnění na provoz těchto systémů byla zadána v souladu se zákonem, s kritikou Nejvyššího kontrolního úřadu nicméně v některých bodech souhlasíme,“ uvedlo v reakci ministerstvo.

Problémy se podle něj týkají především období do roku 2012. „Špatnou situaci postupně napravujeme a už v tom máme výsledky. Koncepce rozvoje informačních systémů je zpracována, a není tedy pravda, že ministerstvo žádnou nemá,“ uvedl vedoucí tiskového oddělení Tomáš Neřold.

Nový registr spustilo ministerstvo se zpožděním a i pak se potýkal s řadou problémů, přesto ho od dodavatele převzalo bez výhrad, poznamenali kontroloři. Vývoj registru vozidel přitom stál přes 37 milionů korun.

Se zpožděním se potýkaly také další systémy, Centrální registr řidičů a Rejstřík podnikatelů v silniční dopravě. Ty mají být podle evropských předpisů propojeny se systémy dalších zemí EU. „Ministerstvo to ale nezajistilo, takže Evropská komise podala na ČR po několika výzvách žaloby,“ uvedl NKÚ. Po ukončení kontroly EK žalobu kvůli rejstříku podnikatelů stáhla, stále prý ale hrozí sankce kvůli registru řidičů. Propojení registrů řidičů má zamezit tomu, aby lidé, kteří přišli o řidičský průkaz v jedné zemi, ho získali v jiné členské zemi EU.

Zakázky bez tendru a bez vysvětlení

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil, jak ministerstvo dopravy naložilo s penězi určenými na informační systémy. Těch má ministerstvo celkem 50, kontroloři se podrobněji zabývali pěti nejvýznamnějšími z nich, za které ministerstvo zaplatilo přes 1,2 miliardy korun.

Kontroloři prověřili i sedm veřejných zakázek za 392 milionů korun. NKÚ upozornil, že ministerstvo je zadalo v jednacím řízení bez uveřejnění, i když k tomu nemělo podle zákona důvod. Tento fakt mohl podle kontrolorů negativně ovlivnit výběr nejvhodnějšího dodavatele.

Ministerstvo dopravy také uzavřelo nevýhodnou smlouvu na rozvoj a poskytování IT služeb. „Téměř dva roky platilo za služby každý měsíc paušální platbu, i když podle smlouvy měl dodavatel poskytnout služby až na vyžádání resortu,“ poznamenal NKÚ. Podle něj tak ministerstvo za 21 měsíců zaplatilo přes 85 milionů korun, i když vyčerpalo služby jen za více než 52 milionů korun. Podle kontrolorů tak zaplatilo v letech 2010 až 2011 přes 33 milionů korun zbytečně.

Úřad tehdy vedl Vít Bárta (VV), v dubnu 2011 ho vystřídal Radek Šmerda, kterého v červenci nahradil Pavel Dobeš (LIDEM). Na konci roku 2012 stanul v čele úřadu Zbyněk Stanjura (ODS). Od července 2013 do ledna 2014 řídil ministerstvo Zděnek Žák. Antonín Prachař (ANO) ho pak vedl do listopadu téhož roku, kdy nastoupil současný ministr Dan Ťok (za ANO).

,