Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ministr Bárta chce prostavět 280 miliard. I ze soukromého

  3:28aktualizováno  3:28
Plán ministra dopravy Víta Bárty počítá se stavbou většiny klíčových silnic a obchvatů. Část z nich mají zaplatit i soukromníci. Přesun zhruba devíti miliard korun určených původně na stavby železnic musí schválit Evropská komise.

Změnu poměru peněz na železnice a silnice, kterou Bárta plánuje, musí schválit Evropská komise. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Celý plán počítá, že do roku 2014 se dostaví nebo začnou stavět silnice a železnice za zhruba 280 miliard korun. "Je to první verze materiálu, o kterém se povedou ještě jistě velké diskuse. I přes škrty ve výdajích a navýšení příjmů ale chybí stále třicet až čtyřicet miliard korun," řekl MF DNES Bárta.

Materiál už prošel poradou ekonomických ministrů a půjde v příštích dnech do vlády. Dá se čekat, že se ještě bude měnit. Jde navíc o plán s často hodně hrubými odhady nákladů na stavby. Realita se pak může značně lišit, ať už směrem nahoru, nebo dolů.

Stát bude ročně na dopravu platit 33 miliard korun, zbytek přijde z evropských fondů a úvěru od Evropské investiční banky.

Méně peněz na železnice

Kvůli novým plánům bude muset Bárta jet i do Bruselu. Chce totiž vzít zhruba devět miliard z rozpočtu na železniční stavby, na které přispěje Brusel, a nalít je do silnic. Poměr peněz na železnice a silnice by se tak dostal zhruba půl na půl.

Kam půjdou peníze

Silnice
D3 Tábor – Veselí n. L.
D8 Lovosice – Řehlovice
D11 Osičky – Hradec Králové
D47 Bohumín – Polsko
R6 Cheb – Karlovy Vary
R7 Vysočany – Nové Spořice
R48 Rychaltice – Frýdek-Místek
R48 Frýdek-Místek obchvat
R49 Hulín – Fryšták
R52 Pohořelice – obchvat Mikulova R52 obchvat Mikulova
I/20, I/27 průjezd Plzní
I/11 Ostrava – Opava
I/42 okruh Brna
I/49 Malenovice – Otrokovice

Obchvaty Líbeznice, Chrudim, Javorník, Příbor, Znojmo

Železnice
Koridor Praha – Plzeň – Cheb (vyjma úsek Praha – Beroun)
Koridor Praha – České Budějovice
Uzly Praha a Ústí n. Orlicí

Poznámka: Jde o návrh, pramen: ministerstvo dopravy

Takovou změnu však musí schválit Evropská komise. Podle Bárty by to mohlo projít, protože například v sousedním Polsku mají železnice ještě mnohem menší podíl peněz z evropských fondů. "Železnice obstarává zhruba pětinu všech přepravních výkonů, takže i tak jsou investice do silnic podfinancované," míní dopravní expert Petr Moos z ČVUT.

Seznam staveb je sice proškrtaný, přesto v něm zůstanou základní silniční i železniční stavby. Některé úseky však musí ustoupit. Například stát nebude opravovat trať z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic nebo šumavskou lokálku z Českých Budějovic do Volar.

U silnic nejsou škrty až tak velké, ale řada staveb se začne stavět v úsporných verzích. Například plánované úseky rychlostní silnice R6 z Prahy do Karlových Varů nebo R55 mezi Otrokovicemi a Hodonínem se budou stavět pouze okolo obcí a měst jako obchvaty. "Je potřeba je stavět, zavázali jsme se ke snížení zatížení obyvatel měst a obcí mikročásticemi z automobilové dopravy," dodal Moos.

Počítá se například i se silnicí kolem Chrudimi, několikrát zastavenou. Naopak se nebude pokračovat s rychlostní silnicí R4 mezi Skalkou a Miroticemi.

Velké škrty čekají i Ředitelství vodních cest. Bárta chce postavit jen jez u Děčína, naopak nepočítá s dalším zvedáním mostů na Labi až do Pardubic. Smůlu mají i majitelé loděk, kteří doufali, že by se dostali po Vltavě z Prahy až do Českých Budějovic pomocí speciálních výtahů na přehradách vltavské kaskády – ministerstvo s nimi nepočítá.

Státu mají se silnicemi pomoci také soukromníci v rámci projektů PPP. Bárta chce dát do jednoho balíku stavbu čtyř dálnic a rychlostních silnic za zhruba desítky miliard korun, které by postavily a hlavně zaplatily soukromé firmy (viz mapka). Ty by pak provozovaly dálnice a vybíraly samy peníze od řidičů. Otázkou zůstává, zda se o takový projekt najde zájemce, protože je příliš riskantní. Podobně to zkoušeli politici už v Maďarsku, ale nakonec od toho ustoupili.

mapka - plánované a pozastavené dopravní stavby 9/2010

Zdražení mýta na obzoru

Podle Ondřeje Zaorala z ČSOB, který se PPP projekty zabývá, jsou perspektivní pro soukromé investory určitě opravy dálnice D1 a Pražský okruh. "Ze současného výnosu mýta a dálničních známek lze financovat PPP projekt v délce 25 let a objemu zhruba 95 miliard," tvrdí Zaoral.

Menšímu omezování staveb mají pomoci i větší příjmy dopravního rozpočtu. Stát chystá například velké zdražení mýta, ale konkrétní výši zatím Bárta nechce uvést. "Máme v záloze ještě řadu zajímavých příjmových bonbonků," říká neurčitě ministr dopravy.

I tak peníze nestačí: Bárta musí zejména ministra financí Miroslava Kalouska přesvědčit, aby našel v rozpočtu na další roky dohromady třicet až čtyřicet miliard korun na dopravní stavby.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lokomotiva EffiShunter
České dráhy nakoupí nové lokomotivy za čtvrt miliardy, dodá je CZ Loko

Dvanáct nových posunovacích lokomotiv koupí České dráhy. Za 238,9 milionu korun je dopravci dodá společnost CZ Loko. Vyplývá to z údajů ve věstníku veřejných...  celý článek

Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto
Billboardy od dálnic v září zmizí, provozovatelé se ale chtějí soudit

Od září zmizí od dálnic a silnic I. třídy na 3 tisíce billboardů. Jejich provozovatelé budou zákaz respektovat, někteří se ale chtějí s Českem soudit o ušlý...  celý článek

Reklama na autobusy FlixBus
Flixbus povede z Prahy svou východní expanzi. Vyráží na Ukrajinu

Autobusová společnost FlixBus výrazně rozšíří nabídku svých spojení z Česka dál na sever a východ. Od čtvrtka spouští nové přímé linky z Prahy do polských měst...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.