Ministr nevěří, že by snížení spotřební daně vedlo ke snížení cen pohonných hmot. Podle něj by pouze vzrostly marže prodejců a dodavatelů těchto výrobků.
Jeho partner v diskusi, předseda Unie svobody Karel Kühnl, řekl, že snížení cen v důsledku snížení spotřební daně, je otázkou kartelového chování.
"Existuje Úřad na ochranu hospodářské soutěže, úřad, který je v rukou vlády, a tady vláda opravdu může nějakým způsobem zasáhnout," řekl.
Podle Kühnla přináší prudký růst cen pohonných hmot nebezpečí vzniku hospodářské recese a snížení spotřební daně je podle něj jednou z možností, jak může stát přispět k zachování hospodářské stability.
Podotkl, že Unie svobody navrhuje snížení daně o 2,80 až 3 koruny u benzínu a u nafty něco přes dvě koruny. Výpadek daňových příjmů, který odhaduje na "něco přes sedm miliard", lze podle Kühnla financovat penězi získanými z prodeje licencí na mobilní sítě.
Mertlík však řekl, že by výpadek příjmů činil podle vládních odhadů až 11 miliard korun. A to nejen pro státní rozpočet, ale také pro Fond dopravy, který má v příštím roce získávat 20 procent ze spotřební daně z pohonných hmot.