Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Češi bojují o obří investici za 20 miliard. Tisíce lidí mohou najít práci

  • 473
Během půldruhého měsíce zamířily do Jižní Koreje dvě delegace z ministerstva průmyslu a obchodu, ta druhá dokonce s nedávno jmenovaným ministrem Janem Mládkem v čele. Boj o umístění pneumatikárny firmy Nexen totiž finišuje. Továrna za zhruba 20 miliard korun může přinést až dva tisíce pracovních míst.

Podle informací MF DNES by mohlo jít o další obří investici blížící se svým významem Hyundai - jihokorejská automobilka proinvestovala při uzavření pobídky 34 miliard korun a zaměstnala přes tři tisíce lidí. Továrna Nexenu by se měla vystavět v několika fázích a zaměstnat až dva tisíce lidí v Ústecku, tedy regionu s vysokou nezaměstnaností.

To, že jde právě o Nexen, třetí největší korejskou pneumatikárnu, potvrdilo MF DNES několik dobře obeznámených zdrojů. Oficiálně se ministerstvo průmyslu ani agentura pro podporu investic CzechInvest nechtějí k investorovi vyjadřovat, natož ho potvrdit. Korejci totiž doma čelí odborům, které je tlačí k investicím doma, a ne mimo Koreu.

Jak Česko podpoří jihokorejského investoraČtěte v pátek, 28. 2.

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

"V mnoha případech na žádost klientů nemůžeme poskytovat žádné odpovědi, obzvlášť ne ve fázi, kdy se rozhodují, kam svoji investici umístí," říká mluvčí CzechInvestu Adéla Tomíčková.

Žatecká průmyslová zóna Triangle, kam Nexen s největší pravděpodobností směřuje, se rovněž obává, aby investora nevyplašila. "Až do rozhodnutí investora je na informace embargo. Budeme ho znát do konce března," uvedl Jaroslav Krch, ředitel strategické průmyslové zóny Triangle, která se nachází devět kilometrů od Žatce.

Zóna o rozloze 364 hektarů leží na bývalém vojenském letišti vedle rychlostní silnice R7. "Je tam vybudovaná infrastruktura, investor se může napojit na zdroje energií, buduje se tam společná čistírna odpadních vod," líčí Zdeněk Rytíř, mluvčí Ústeckého kraje, kterému Triangle patří. Továrnu tak může v zóně investor začít stavět bez zdlouhavého shánění nejrůznějších povolení.

Kraj zvažuje, že v zóně, kde už podniká devět investorů, vybuduje nákupní a zdravotní středisko, mateřské školky či zázemí pro kamiony, které tam už teď se zbožím a surovinami jezdí.