Maketa mýtné brány firmy Kapsch.

Maketa mýtné brány firmy Kapsch. | foto: Michal Sváček, MAFRA

Ministru Ťokovi se rozpadá tým k mýtu. Expertům vadí kritika

  • 11
Dva klíčoví odborníci z expertního týmu k mýtu rezignovali. S prací ve skupině se rozloučili Václav Jirovský z ČVUT a expert na finanční technologie Ondřej Zaoral. Ministr dopravy Dan Ťok už dříve uvedl, že budou nutné personální změny. Zaoral odešel kvůli kritice ministerstva a špatné komunikaci.

Expertní tým má připravit výběrové řízení na elektronické mýtné. Nové složení ministerstvo představí v nejbližší době vládě, řekl Ťok. Problém má ministr i s firmou Kapsch, která se ohradila proti vynucování slev.

Získat nové odborníky, kteří by dokázali adekvátně nahradit ty odcházející, nebude jednoduché. Současný tým, který měl za úkol sestavit náměstek Kamil Rudolecký, nevznikal snadno a poprvé se sešel koncem ledna s půldruhaměsíčním zpožděním. Tým tvořili externisté a čtyři zaměstnanci ministerstva a podřízené organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Podmínky, ve kterých skupina začala pracovat, nebyly ideální. „Nefungovala komunikace mezi vedením ministerstva a mezi skupinou,“ řekl Zaoral. Pokud by byl nový expertní tým sestaven na podobných základech, už by se jeho práce v žádném případě účastnit nechtěl. K definitivnímu rozhodnutí opustit pracovní skupinu Zaorala nicméně vedlo mediální vystupování ministra, který uvedl, že s výsledky pracovní skupiny není spokojený.

Kapsch se ohradil proti tvrzení o slevách

Kromě rozpadu původně devítičlenné skupiny, jejíž práci podle informací ČTK provázely časté názorové střety jejích členů, má ministr Ťok problém i se společností Kapsch, která dosud mýtný systém provozuje. Ohradila se proti ministrovu nedávnému vyjádření, že je ochotná při uvažovaném prodloužení smlouvy nabídnout cenu o „hromadu procent“ nižší.

„Považujeme za neprofesionální dopředu vypouštět představy o výši slev, navíc když jde o naprosto nereálná a nesmyslná očekávání jako například zmíněných 30 až 40 procent. Pravděpodobně má jít o jakési taktické kroky k vytváření tlaku, které ale nemohou mít naději na úspěch,“ řekl mluvčí společnosti David Šimoník.

Kapsch: nemůžeme za zpoždění mýtného tendru

Ministerstvo dopravy přitom součinnost s Kapschem potřebuje k tomu, aby vůbec mohlo soutěž na nového provozovatele mýta vypsat. Až do konce platnosti stávající smlouvy v prosinci 2016 je Kapsch podle ministerského právního oddělení výhradním držitelem licenčních práv umožňujících systém provozovat a pozměňovat.

„Očekávám, že Kapsch dostojí svým slovům, že má zájem se státem spolupracovat. Očekávám, že jako seriozní firma kótovaná na burze s námi prostě spolupracovat bude,“ uvedl v úterý na tiskové konferenci Ťok. Kapsch ale toto vyjádření považuje za nátlak. „Považujeme proto za navýsost troufalé, že jsme nyní stavěni do pozice škůdce národa či občanů jen proto, že za práci stovek lidí a desítek firem při provozu mýta dostáváme zaplacenu řádně sjednanou odměnu,“ reagovala společnost.

Zároveň doplnila, že není její chybou, že se přípravy na výběr mýtného tendru zpozdily. Viníkem je jen a pouze ministerstvo dopravy a dlouhodobá neschopnost či nekonzistentnost rozhodování státní správy, uvedl Kapsch.

,