Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Minus 4000 pracovních míst, odhadují Slováci dopad brexitu u nich

  9:56aktualizováno  9:56
Slovenská ekonomika by kvůli brexitu mohla růst v porovnání s dosavadními odhady pomaleji už v tomto roce a také v dalších letech, zároveň by vzniklo méně pracovních míst. Vyplývá to z analýzy, kterou v pátek zveřejnil vládní Institut finanční politiky.
Téměř polovinu slovenského exportu do Spojeného království tvoří automobily. (Ilustrační foto)

Téměř polovinu slovenského exportu do Spojeného království tvoří automobily. (Ilustrační foto) | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Ekonomové institutu nastínili tři možné scénáře vlivu referenda o vystoupení Británie z EU na slovenské hospodářství, podle kterých by brexit ukrojil do roku 2019 z růstu hrubého domácího produktu (HDP) Slovenska celkem 0,1 až 0,9 procentního bodu.

„Při naplnění předpokladů realistického scénáře bude růst HDP Slovenska nižší o 0,1 procentního bodu v letošním i příštím roce. Kumulativní ztráta by v období prognózy dosáhla 0,5 procenta,“ uvedl institut, který působí u ministerstva financí. Zároveň by zaniklo téměř 4000 pracovních míst, což by ale byl jen zlomek z očekávaného růstu zaměstnanosti na pětimilionovém Slovensku.

Zadlužená Itálie se bojí o své banky, krize by zasáhla celou Evropu

Dopady brexitu zahrne institut do nové ekonomické prognózy, kterou zveřejní v září. Poslední prognóza slovenského ministerstva financí počítá s letošním růstem domácí ekonomiky o 3,2 procenta a s dalším zrychlováním tempa růstu na 4,6 procenta v roce 2019.

„Zpomalení britské ekonomiky bude mít přímý dopad na naše exportéry. Výraznější efekt ovšem naše ekonomika pocítí sekundárně prostřednictvím zpomalení našich hlavních obchodních partnerů,“ uvedl institut.

Británie je sedmým nejvýznamnějším obchodním partnerem Slovenska a téměř polovinu slovenského exportu do Spojeného království tvoří automobily. Právě automobilový průmysl je jedním z hlavních tahounů hospodářství Slovenska. Odvětví ještě posílí svou pozici v domácí ekonomice v souvislosti s investicí britské automobilky Jaguar Land Rover do výstavby nového závodu v zemi pod Tatrami.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.