Podle agentury zákazníci tak místo levného volání platí za volné minuty až pětinásobek standardních sazeb.
Čeští operátoři o počtu neprovolaných, ale zaplacených minut zdarma taktně mlčí. Přiznávají však, že takových lidí je řada. "Hodně lidí si prostě poprvé zvolí tarifní program a dále se o něj už nezajímá," říká Petr Šindler z Oskara.
U Eurotelu a T-Mobilu je situace podobná. Lépe na tom nejsou ani domácnosti s pevnou linkou. Český Telecom na tom loni v prosinci, když zaváděl nové paušální programy, dokonce postavil celou reklamní kampaň "Poradíme Vám, jak volat výhodněji".
"Lidé nevědí, kdy je jejich kredit vyčerpán, a mohli by tudíž začít telefonovat levněji. Buď tedy volají dráž celý měsíc, nebo nechají kredit propadnout," uvedl František Lobovský ze Sdružení obrany spotřebitele.
Jste znechuceni výší úrokových sazeb z termínovaných vkladů a zvažujete, zda investovat na kapitálových trzích? Otestujte nejdříve své znalosti, abyste investovali výhodně a bezpečně zároveň.
Úředníky často štípou oči z počítače, mívají migrénu, bolí je záda. Někteří učitelé a prodavači si stěžují na křečové žíly. Nejde však o nemoci z povolání, ale o nemoci souvisící nejen s prací.
Plněné bagety se hodně zlepšily. Přesto se jim dá ještě mnohé vytknout: špatná kombinace náplně, hodně majonézy, málo zeleniny a mizerné pečivo.
"Detailnější informování zákazníků se osvědčilo a nové tarifní programy s volnými minutami místo peněžního hovorového kreditu mají úspěch. Nyní už je má skoro šest set tisíc domácností," říká mluvčí Telecomu Vladan Crha.
Lidé se také začali více zajímat o své účty v okamžiku, kdy vzrostla daň z telefonování.
Tarify jsou nepřehledné
Nejen lenost lidí zkoumat účty, kolik volných minut využijí, ale i nepřehlednost tarifních programů operátorů přispívá k přeplácení telefonů.
"Je jasné, že orientace v takové šíři nabídky je obtížná. Nicméně tím, že tarify jsou stále více šity na míru jasně definovaným skupinám zákazníků, je výběr jednodušší," říká Martina Kemrová z T-Mobilu.
"Při volbě tarifu by si zákazník měl na základě vlastních zkušeností stanovit, do jakých sítí volá, v jaké míře a kdy, kolik odesílá textových zpráv. S výběrem tarifu mu samozřejmě pomůžeme ve značkových prodejnách či na infolince," dodává.
V řadě případů se jednoduchost měsíčních tarifů stává zaklínadlem operátorů. Naposledy Oskar láká zákazníky na jednotnou cenu volání do všech sítí. Jinak však operátoři lidem s výší účtu moc nepomohou.
Na infolinkách mobilních společností se nevyčerpaný počet minut nedozvědí, Eurotel a T-Mobile ani neporadí s provolanou částkou. "Jedině pokud máte počítadlo na mobilním telefonu," zněla rada operátorů na infolinkách všech tří firem.
ČTĚTE NA MOBIL.CZ |
Když volná minuta stojí víc než placená |
Eurotel podobnou službu nabízí jen majitelům více telefonů k jednomu účtu, službě Eurotel Tandem. "Na dceřiných telefonních číslech lze takovéto limity nastavit s tím, že upozornění dostává majitel mateřského čísla," říká Diana Dobálová z Eurotelu.
Telecom prozradí výši účtu a počet provolaných minut za příplatek a pouze majitelům internetového e-konta. Přesto se podle tvrzení operátorů přehled lidí začíná zlepšovat a počet lidí zbytečně přeplácejících svého operátora mírně klesá.