Pokud totiž nevlastníte některou ze slevových In karet, zaplatíte za místenku v mezinárodním vlaku 86 korun. A to bez ohledu na to, jak daleko pojedete.
Do prosince přitom stály místenky (kromě pendolina) třicet korun pro všechny cestující. Na zdražení téměř o dvě stě procent přišla většina cestujících až při nákupu jízdenky.
"Museli jsme se přizpůsobit celoevropské cenové hladině, protože se místenky nakupují v mezinárodních rezervačních systémech právě za tuto cenu," vysvětlil mluvčí drah Aleš Ondrůj.
Spojů s levnými místenkami je málo
Kromě lidí, kteří nepoužívají žádnou slevu, zaplatí 86 korun za rezervaci místa také majitelé kilometrické banky nebo studenti využívající žákovskou slevu.
Majitelé In karet budou i nadále platit 30 korun. V případě nákupu jízdenky přes internet se za místo neplatí vůbec.
"Zdražení místenky mě nemile překvapilo. Většina vlaků, kterými jezdím do Prahy, jede ze Slovenska nebo z Polska, a musím připlácet," říká Michal z Olomouce, který dojíždí z Hané do Prahy každý týden.
Místenek se prodává málo
Dražší místenky poznají také cestující mezi Prahou a Brnem, Plzní nebo Ústím nad Labem. A třeba z Břeclavi do Prahy pojede z devíti vlaků denně pouze jeden, v němž bude stát místenka pro všechny třicet korun.
Dohromady se zdražení místenek týká téměř stovky vlaků. Některé z nich, například spoje do Žiliny, přitom jedou pouze pár desítek kilometrů za hranice.
Podle Českých drah místenky využívá jen zlomek cestujících. "Za třetí čtvrtletí jich bylo 450 tisíc," upřesnil Ondrůj. To je přibližně procento z celkového počtu lidí jedoucích vlakem.
Dražší místenky nevylepší ani hospodaření Českých drah. Měsíčně za ně podnik utrží pouze kolem tří milionů korun.
Cena za rezervaci místa ve vlaku je několikanásobně vyšší než v autobuse. Provozovatel rezervačního systému AMS Bus, s nímž spolupracuje přes dvě stě autobusových dopravců, účtuje za jednu místenku dvanáct korun.