Místo jedné výplaty dvě

Peníze putující mezi bankami se mohou ztratit.Co s tím? Možná se to někdy stalo i vám - nemohli jste se dočkat výplaty, počítali každou korunu a najednou se na vašem účtu objevily platy hned dva. Pozornost zaměstnavatele? Chyba? V každém případě je potřeba zjistit, zda vám skutečně patří.

Jestliže ji člověk nevrátí a utratí, může to nakonec soud označit i za trestný čin, protože se bez důvodu obohatil. Zkontrolovat výpis z účtu je povinností každého klienta banky. Tuto povinnost stanovují banky ve všeobecných podmínkách o vedení běžného účtu, které je třeba podepsat při zřízení konta.

Pokud tedy člověk zjistí, že se mu na účtu objevila dvojitá platba, která svou výší odpovídá mzdě, měl by peníze vrátit bud z vlastního podnětu, nebo informovat banku o tom, že dostal peníze, které mu nepatří.

Existují dvě varianty, jak mzdu vrátit. Je možné poslat peníze zpět prostřednictvím platebního příkazu s poznámkou - v takzvaném AV poli - že jde o vrácení platby zaslané omylem. Za platební příkaz si banka účtuje částku podle svého sazebníku. Nebo dát souhlas k tomu, aby si zaměstnavatel vzal peníze z účtu zpátky.

Klient by měl proto ponechat peníze na účtu, nevybírat je či neutrácet a vyčkat, až finanční ústav prostředky převede. Pozor, pokud bude člověk s vracením peněz otálet, může se mu dokonce stát, že za chybu druhého zaplatí. Pokud totiž nepošle své firmě výplatu zpět nejpozději do tří dnů, co ho o to zaměstnavatel požádá, hrozí mu, že mu budou naúčtovány úroky z prodlení.

Co se stane, když zaměstnanec peníze utratí? Podle vyjádření tiskové mluvčí České spořitelny Kláry Gajdůškové lze toto jednání charakterizovat jako trestný čin podvodu, tedy bezdůvodné obohacení. Peníze je třeba vrátit jednorázově. S tím, aby mohl případně člověk utracenou mzdu splácet, musí jeho zaměstnavatel souhlasit.

Záleží tedy na jejich dohodě a individuálním posouzení. Zaměstnavatel může vymáhat peníze po dobu tří let, pokud "zapomene", nemá už poté na ně nárok. A co když omylem pošle na jeden účet dvojí výplatu banka? Pokud chybuje finanční ústav, má možnost provést takzvanou opravnou operaci, tedy bez souhlasu klienta odečíst chybnou částku.

Majitele účtu o tom však musí informovat.  Měla by to ale stihnout do tří měsíců, poté je povinna žádat o povolení. Jestliže by se klient zdráhal, může peníze vymáhat soudně.

Když se nečekaně objeví nebo ztratí peníze z účtu, je třeba:

* se ihned obrátit na svoji banku

* vrátit peníze, které vám nepatří, s výjimkou dividendy přijaté v dobré víře, a to i s úroky

* pokud udělal chybu odesílatel, získat od toho, jemuž peníze přišly na účet, souhlas, že si je může vzít zpět

* do dvou let je možné podat na toho, kdo peníze nechce vrátit, soudní žalobu

* jestliže chybuje banka, může sama peníze odebrat i bez souhlasu "falešného" příjemce, a to do tří měsíců

* v případě, že člověk peníze, které mu nepatří, utratí, hrozí mu trestní stíhání

* pokud udělá chybu banka, může ji dát k úhradě úředníkovi, který ji zavinil, a to do 4.5násobku měsíčního plátu nebo v případě hmotné zodpovědnosti do výše škody