"Na letošní pražskou výstavu se přihlásilo 3 500 psů, což je o 800 psů méně než na podzimní výstavě. Ubylo i návštěvníků - platících bylo 6 600, což je oproti podzimu o třetinu méně," uvedl Jiří Šiška, tajemník Českého kynologického svazu, který pražskou výstavu pořádá.
"Nikdo, kdo má své pejsky rád, určitě nešetřil na jejich jídle, výstavu, kde je registrační poplatek 800 korun, však řada lidí už oželet může. Za to totiž mohou koupit skoro celý pytel granulí," dodal.
A pražská výstava rozhodně není v problémech sama. "Brněnská výstava z počátku února se nám ještě podařila, tam lidí ani pejsků neubylo, ale propad jsme zaznamenali v Českých Budějovicích a už teď víme, že účast poklesne i v Litoměřicích," říká Vladimíra Tichá z Českomoravské kynologické unie. Podle ní se teprve v letošním roce projeví světová hospodářská krize v oblasti kynologie.
Výrazně větší šetrnost lidí se projevuje i v útratách za chovatelské vybavení. "Lidé si dnes už prostě nekoupí zdobený obojek, ale obyčejný černý. Šetření se projevuje i v tom, že lidé častěji sáhnou po českých výrobcích než po zahraničních. Na čem naopak určitě nešetří, to je psí krmivo - v této oblasti nám příjmy určitě neklesly," říká spolumajitelka internetového obchodu s chovatelskými potřebami Promazliky.cz Julie Jursová.
Dopředu jdou malá plemena
Podle Tiché, která je zároveň chovatelkou populárního plemene Jack Russel teriér, se v současnosti dostávají do popředí zájmu lidí kvůli úžícím se rodinným úsporám především malá plemena. Lidé navíc mnohem pozorněji počítají, kolik vlastnictví pejska stojí.
Za co se utrácíObojek 50-900 Kč Pramen: hafani.cz, vsepromazliky.cz |
Přesun zájmu k menším plemenům s sebou nese i nečekané komplikace. Řada lidí si totiž z prodeje štěňat udělala obživu, a tak se na internetu populární "jackové" či jorkšírští teriéři objevují bez průkazu původu kolem pěti tisíc korun - kupující tedy nemá záruku, co ze štěněte vyroste.
"V minulosti se u Jack Russel teriérů dělalo to, že se kvůli vzrůstu křížili s jezevčíky nebo jinými malými plemeny. Výsledkem toho je, že dnes veřejnost vlastně ani neví, jak má pes tohoto plemene vypadat," říká chovatel Bedřich Pokorný.
Dalším problémem podle něj je i to, že "množitelé", jak jim chovatelé posměšně říkají, z prodeje štěňat neplatí daně, protože jejich narození ani prodej se nikde neregistrují.
Štěňata si hůře hledají páníčky
Ať už psi mají průkaz původu či nikoli, krize snížila jejich atraktivitu. V posledním půlroce mají chovatelé, až na ty nejvyhlášenější, mnohem větší problém udat štěňata.
"Je dnes poměrně běžné, že hlavně štěňata větších ras odcházejí do nových rodin i v pěti měsících. V extrémních případech až v sedmi. Ideálně by přitom měla opustit fenu do tří měsíců," uvádí chovatelka italských chrtíků Helena Šebestová.
Krize tak utlumila nejen zájem o potřeby pro psy, ale i o psy samé. Problémy se zadáním štěňat totiž trápí většinu chovatelů. Ti, které MF DNES oslovila, však do jednoho odmítají připustit, že by kvůli nižšímu zájmu snížili jejich ceny.