V Evropě Čechy předčí jen Italové a Španělé, tam přiznala telefonní hovor při sexu pětina lidí.
Agentura se ptala tří tisíc lidí ve věku 15 až 35 let v patnácti zemích včetně Česka. Závěry průzkumu potvrzují čeští studenti dotázaní MF DNES. "Mobil nevypínám ani na noc," říká Tereza, osmnáctiletá studentka školy reklamní tvorby v Praze.
"Já bych bez něj nemohla být ani na den," dodává její spolužačka Vanda, která do školy dojíždí. Neumí si představit, jak jinak než mobilem by si s rodiči domlouvala cesty domů.
V posledním ročníku grafiků na soukromé střední pražské škole mají mobil všichni. "Ale mám kámoše, který byl bez mobilu rok. Prý to byl nejlepší rok jeho života, nikdo ho neotravoval," říká dvacetiletý Honza.
"To musí být super, takový přírodní člověk," obdivně hledí jeho spolužačky. "Možná bych si bez mobilu zvykl, ale asi bych se s nikým nemohl na ničem domluvit," dodává Honza. Studenti nejlépe ukazují, jak se mobily zaryly do našeho života.
Váha miliard
Lidé i firmy loni vydali za služby tří mobilních operátorů zhruba šestašedesát miliard korun. Na sto lidí dnes připadá 106 telefonních čísel. Cílem průzkumu agentury Mark BBDO bylo zjistit, jak lidé používají mobil, aby jejich klienti – mezi nimiž jsou i mobilní operátoři – věděli nejen to, jaké služby mají nabízet, ale i to, jak se dostat lidem pod kůži na míru šitou reklamou.
Z průzkumu plyne, že je mobil pro majitele ryze soukromou záležitostí. Proto nelze podle Míly Knepra, jednoho z českých šéfů Mark BBDO, obtěžovat zbytečnými vzkazy, soutěžemi a reklamou. "Když pošlu vzkaz o slevě bačkor dvěma milionům lidí, otravuji je," tvrdí. Ale to je hudba budoucnosti.
Agentura zjistila, že Češi jsou na mobilech závislí víc než ostatní národy. Kdyby si ze seznamu deseti technologií, jako je televize, počítač, video či mobil, měli nechat jen jedinou, u Čechů by bezkonkurenčně vyhrály mobily. "Mobil si ceníme víc než televizi," líčí Knepr. V jiných zemích vítězil častěji počítač.
Mobily u nás spolehlivě válcují vše. Dokonce i peněženky. "Ptali jsme se třeba, pro co se vrátíte domů, když si zapomenete peněženku nebo mobil. Odpověď je jasná. Bez peněženky se den přežije, bez mobilu ne," uvádí Knepr.
I bankovní statistiky to potvrzují. Ztrátu peněženky s kartou hlásí lidé s osmadvacetihodinovým zpožděním, ztrátu mobilu už za hodinu.
Podle průzkumu slouží mobily také jako "kotva v sociálním okolí". "Jasně. Každý den se loučíme před školou s tím, že si zavoláme," říká studentka Vanda. Mizí plánování, všichni se domlouvají podle nálady. Sociologové proto mluví o "ad hoc", tedy momentální" generaci.
Láska i "kopačky" přes SMS
Ze skupinky dvanácti studentů, které MF DNES oslovila, devět přiznalo, že přes mobil i flirtují a domlouvají si schůzky.
Podle jiného průzkumu, který udělala mobilní společnost Oskar mezi třemi stovkami uživatelů ve věku patnácti a pětačtyřiceti let, flirtují přes SMS dva ze tří. Třetina lidí navíc dostala SMS zprávu od nějakého tajného ctitele. A dokonce už se objevují i lidé, kteří naslepo zvou na rande tak, že pošlou fotku přes MMS.
Přes mobil také většina lidí řeší komplikace ve vztazích a každý třetí občas zkontroluje mobil svého přítele.
Rozchody však podle Oskara lidé řeší stále ještě osobně, i když třeba právě minulý týden se fotbalista Karel Poborský přes SMS dověděl od sparťanského šéfa Daniela Křetínského, že v týmu končí. Podle dalšího průzkumu, tentokrát operátora T-Mobile, je expertem na SMS hlavně mladší generace.
Pošlou běžně měsíčně 200 až 300 textových zpráv. Mobil má každé druhé dítě nad jedenáct let. "Mobily jsou pro děti nezbytné, nebraňme jim v přístupu k němu, ale hraďte jen základ, nadstandard ať platí samy," radí rodičům psycholog Václav Mertin z Univerzity Karlovy.
Dvanáct oslovených studentů shodně říká, že základ jim stačí a že nejvíce mobilem telefonují, posílají zprávy a používají ho jako budík. "Já s ním taky ráda fotím," říká
šestnáctiletá Denisa.
O hrách se nezmiňují, zvláštní vyzváněcí melodie nestahují a nemají ani uvítací melodii pro toho, kdo volá. Mobily jim platí rodiče. Měsíčně je přijdou nejčastěji na 500 až 2000 korun.
S tím, jak se mobil stal jedním z přátel člověka, souvisí i to, jak neradi se ho Češi vzdávají. Čtyři z pěti mobil vůbec nevypínají. "Co kdyby kamarád volal ze škarpy a já mu nepomohl jen proto, že jsem spal?" vysvětluje Honza, jak předchází výčitkám.
Ostatně kamarádství je ve srovnání s dalšími zeměmi v Česku na prvním místě. Více než ostatní jsou Češi ochotni svůj mobil se svým číslem a kontakty půjčit kamarádovi na celý den. Jen třetina by odmítla.
Češi a mobily
- čtyři pětiny lidí mají mobil zapnutý dnem i nocí
- lidé důsledně kontrolují, kdo jim volá, než hovor zvednou
- jen Češi a Číňané se vracejí domů pro zapomenutý mobil častěji než pro peněženku. Jiné národy naopak
- dvě třetiny Čechů už flirtovaly po telefonu
- při sexu se Češi nechají vyrušovat minimálně, jen 12 procent zvedlo v intimní chvíli telefon. V Evropě jsou přeborníci Španělé a Italové, pětina z nich odpověděla v této chvíli na hovor
- Pramen: průzkum Mark BBDO