Mladých řidičů ubývá. Automobilky řeší, jak za volantem zajistit zábavu

  5:00
Český automobilový trh zažívá velký boom, výrobcům i prodejcům však nenápadně roste problém: vymírající zákazníci. Mladá generace se totiž do řízení – a tedy ani do nákupů aut – nehrne zdaleka tolik jako jejich rodiče.

Automobilky se snaží zpříjemnit dobu strávenou v autě prostřednictvím zabudování nejnovějších technologií. | foto: Profimedia.cz

Ukazují to statistiky ministerstva dopravy o nově vydaných řidičských průkazech, o které požádala MF DNES. Většina z nich jsou právě mladí lidé. Od roku 2009 počet nových řidičských průkazů klesl téměř o třetinu.

Má to dva důvody: menší zájem mladých lidí řídit a také demografický vývoj. K volantu se teď dostává populačně velmi slabá generace: mladých ve věku 18 až 24 let bylo loni o pětinu méně než před šesti lety. To je však výrazně menší pokles než úbytek nových řidičských oprávnění.

Seniorů za volantem rychle přibývá, nejstaršímu řidiči v Česku je 102 let

„Globálně je tento trend skutečně silně diskutován a považován za velmi reálný. Nejvíce se zatím projevuje v mladší a vzdělané městské populaci ve vyspělých zemích,“ říká Petr Knap, partner podnikového poradenství EY.

Proč mladí netouží po cestách autem? Důvodů je více. Od lepší veřejné dopravy hlavně ve městech či v dálkové dopravě přes prodlužování „mládí“ na vysoké škole až po změnu zájmů.

„Auto už není taková forma zábavy, jako bývalo,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti, podle kterého menší zájem o řízení ukazuje řada studií po celé Evropě.

„Auto ztrácí trochu svou specifickou statusovou roli, kvůli které bývalo klíčovým ‚důkazem‘ úspěchu a dozrání člověka,“ podotkl Knap.

Úbytek mladých řidičů potvrzují i ti, kdo je vychovávají: autoškoly. „Dříve jsem míval plnou učebnu osmnáctiletých, dnes přichází většina až v pětadvaceti. Odkládají řízení na pozdější věk,“ potvrzuje majitel Autoškoly Easy Lukáš Kobera.

Takové zpoždění má i přínosy, především pro bezpečnost silničního provozu. Statistiky nehodovosti totiž dlouhodobě ukazují jako nejproblémovější skupinu řidičů právě mladé řidiče. „Je určitě velký rozdíl, když má někdo čerstvě řidičský průkaz v osmnácti, nebo v pětadvaceti. Pětadvacetiletý řidič je osobnostně vyspělejší, takže se na silnici chová bezpečněji,“ míní Budský.

Jak zajistit zábavu za volantem

Automobilky po celém světě začínají vymýšlet, jak se více zalíbit mladým. Experti z automobilového průmyslu se shodují v tom, že se budou muset více zaměřit na nové služby, které dosud spíše opomíjeli.

Frajeři s mokrými řidičáky: riskují, nezvládají krizi, kašlou na předpisy

Prodej aut do osobního vlastnictví bude klesat, lidé si je budou více pronajímat, půjčovat nebo sdílet. Podle Petra Knapa, partnera podnikového poradenství EY, některé skupiny zákazníků budou vlastnit auta podstatně méně a po mnohem kratší dobu svého produktivního života.

„Pro automobilky tak tento posun bude znamenat spíše změnu marketingových a prodejních postupů než pokles počtu prodaných vozidel,“ míní Vojtěch Opleštil z Automobilové expertní skupiny PwC ČR. „Automobily se budou používat i nadále, ale změní se způsob jejich užívání. Pokud tuzemské automobilky dokážou udržet trend, nemají se čeho obávat,“ dodal Opleštil. „Pokud se automobilky a dodavatelé na našem území dokážou včas přizpůsobit trendům a maximálně zefektivnit výrobní postupy, tak by budoucí možné komplikace nemusely mít pro nás tak zásadní dopad,“ řekl Knap.

Větší orientace na mladé je v autech patrná už dnes, čím dál více se propojují například s mobilními telefony. „Automobilky se snaží zpříjemnit dobu strávenou v autě prostřednictvím zabudování nejnovějších technologií a zajištěním trvalé konektivity,“ dodal Knap.

Automobilky také čím dál více posilují vývoj technologií, které mají řízení usnadnit. „Řidiči vyžadují zábavu a automobil jim ji musí umožnit tím, že jeho ovládání bude snadnější a intuitivnější. Předpokládáme, že v budoucnu se budou lidé v automobilech více bavit a vykonávat jiné činnosti, než je řízení, které za ně převezme automobil,“ říká mluvčí automobilky Škoda Auto Vítězslav Pelc.

Letos bude rekord

Největší tuzemská firma vsadila hodně i na sociální sítě, má i vlastní YouTube kanál. „Komunikace s mladou generací se však neomezuje pouze na virtuální prostředí sociálních sítí. Jsme v každodenním osobním kontaktu s konkrétními mladými lidmi na různých úrovních,“ dodal Pelc.

Výrobci na první pohled orientaci na mladé nemusí příliš řešit. Jejich odbyt roste jak na českém, tak evropském trhu. Těží z toho trio výrobců aut u nás i jejich dodavatelé. Výroba osobních aut v Česku za devět měsíců letošního roku vzrostla o 7,3 procenta na rekordních 996 376 aut.

Automobilky tak očekávají, že letos by počet vyrobených aut v Česku mohl překročit rekord a dosáhnout hranice přes 1,3 milionu vozů. Produkce aut roste celosvětově, podle údajů mezinárodního sdružení OICA o dvě procenta. „Ještě nikdy jsme nedosáhli milionu vyrobených vozidel tak brzy jako letos. Na rekordní výrobě se podílí rostoucí domácí poptávka i sílící zájem o nákup aut na trzích v západní Evropě,“ řekl prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

Výroba osobních aut rostla u všech domácích producentů. Ve Škodě Auto o 9,9 procenta, kolínská automobilka TPCA vykázala zrychlení o 5,8 procenta a meziroční přírůstek o 2,8 procenta zaznamenal i nošovický Hyundai.

Podle viceprezidenta AutoSAP Bohdana Wojnara výsledky za první tři čtvrtletí opět prokázaly význam automobilového průmyslu pro českou ekonomiku. „Těší nás, že čeští producenti přispívají k růstu zaměstnanosti a dobré kondici ekonomiky. Zároveň však považujeme za nezbytné, aby toto období ekonomického růstu bylo využito k zajištění dlouhodobé konkurenceschopnosti,“ uvedl Wojnar. Automobilky dlouhodobě volají po větší podpoře technického školství i mobilitě zaměstnanců.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Osm incidentů za dva týdny. Co se děje s letadly společnosti United Airlines

19. března 2024  11:28

Požár motoru způsobený nasátým plastovým obalem, ztráta pneumatiky krátce po startu nebo sjetí...

Trest pro exšéfa zadlužené Evergrande. Doživotně nesmí obchodovat s akciemi

19. března 2024  10:09

Chuej Kcha Jen, šéf zadlužené čínské realitní firmy China Evergrande, má celoživotní zákaz...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...