RADY MLUVČÍ SOS odpovědi Ivany Pickové čtěte ZDE |
Picková čtenářům poradila, aby při povánočních slevách nedali na první dojem a obešli více obchodů. Největší pozor by si přitom měli dát především na výši slevy.
"Pokud máte na regálu uvedeno 30 či 70 procent, není pro každého úplně jednoduché spočítat, zda to odpovídá skutečnosti. Stojí za to podívat se v mobilu na kalkulačku a prověřit to," radila Picková.
Může se ale také stát, že obchodník původní slevu vůbec neuvádí. Někdy obchodníci míchají dohromady zboží zlevněné a nezlevněné.
I na zlevněné zboží je dvouletá záruka
Zákazníci by si při nákupu ve výprodejích měli také zkontrolovat záruční list. Na zlevněné zboží se vztahuje klasická dvouletá záruka. Prodávající ale podle Pickové někdy tvrdí, že se záruka u zlevněného zboží zkracuje na rok nebo dokonce šest měsíců.
"Není to pravda. Pouze pokud by zboží bylo zlevněné kvůli nějaké vadě, pak se na vadu záruka nevztahuje, ale na zbytek zboží ano - a opět dvouletá, jedná-li se o spotřební zboží," varovala Picková.
Nekalé praktiky obchodníků se při výprodejích objevují prakticky každý rok. Mezi prohřešky minulých let například patřilo, že obchodníci nalákali zákazníky na mohutné slevy, pak ale na skladě měli jen pár kousků.
To nakonec přimělo politiky k tomu, že zpřísnili pravidla výprodejů. Obchodníci musí například zajistit dostatek zboží či uvést, kolik ho na skladě mají. Jinak jim hrozí až padesátimilionová pokuta. - více zde
Druhým fenoménem povánočního období jsou dárky, které se příliš nevyvedly. Těch se jejich majitelé snaží zbavit a třeba je vyměnit za něco užitečnějšího. V některých případech to možné je, v jiných je situace složitější. - více zde