Krátká 20sekundová reklama začíná v autě, ve kterém GPS navigace sdělí mladému páru, že dorazil do svého cíle. Nacházejí se před prodejnou Mőbelix, což ale podle reakce hlavních protagonistů neodpovídá jejich původnímu záměru.
„Ale chtěli jsme jet do I...“ zazní v reklamním spotu předtím, než větu přeruší zvuk klaksonu. Podle Nicolly Gajdošové, marketingové manažerky Mőbelixu pro Česko a Slovensko, ale nebyl záměrem odkaz na obchodní domy IKEA.
„Je to náhoda,“ tvrdí Gajdošová. Hlavním sdělením je podle ní výpověď „Ducha domu Mia“, který se v reklamním spotu odvolává na to, že „pokud někdo sám nenajde cestu k modernímu nábytku za nejlepší cenu, je mu potřeba pomoct“. Na konci reklamy se také objeví slogan „to nejlepší pouze výhodněji“.
„Reklama by neměla parazitovat na konkurenci“
Pokud firma zmiňuje ve své propagaci konkurenci, jedná se o tzv. srovnávací reklamu. „Základním omezením je, že by reklama neměla konkurenta znevažovat, či na něm jakkoli parazitovat,“ uvádí Ondřej Obluk, ředitel reklamní agentury Ogilvy.
E-shop CZC dal v reklamě facku Alzákovi |
„Podle mého názoru reklama Mőbelixu po formální stránce zřejmě v pořádku bude, diskutabilní je však její výsledný efekt, který může paradoxně spíše pomoci IKEA, jako silné a velmi dobře zavedené značce,“ tvrdí Obluk.
„V IKEA se plně soustředíme na naše zákazníky. Z toho pohledu se proto nijak nevyjadřujeme, ani nehodnotíme kroky ostatních společností,“ říká v reakci na reklamní kampaň Tomáš Kubík, mluvčí IKEA.
Podle marketingového experta Karla Křivana záleží u srovnávací reklamy obecně na tom, jakou má zadavatel pověst u svých zákazníků. „Reklama od Mőbelixu mi příliš nesedí,“ říká Křivan. „Mně z toho vychází, že oni vás prostě unesli někam jinam, než jste původně chtěli jet. Nebylo to samostatné rozhodnutí zákazníka a přišlo mi to nepřirozené.“
Srovnává i prodejce elektroniky CZC
Podobný typ reklamy zveřejnil v květnu prodejce elektroniky CZC, který v ní zdůraznil, že je dvojkou na trhu. „Jako „jednička“ na tuzemském online trhu s elektronikou se standardně uvádí internetový prodejce Alza.cz.“ CZC na svého konkurenta v reklamě odkazovala například zeleným mimozemšťanem, který je nápadně podobný tomu, kterého ve svých reklamách využívá Alza.
„Dvojky na trhu většinou dělají kolem jedniček „tyjátr“, ale málokdy se to podaří,“ komentuje srovnávání Křivan. Podle Obluka má reklama CZC„na rozdíl od reklamy Mőbelixu v sobě alespoň smysluplné sdělení, že se dvojka na trhu musí více snažit“. Spot od Mőbelixu přirovnává také k „dlouholetým pokusům značky Hyundai se na českém trhu přiživit na značce Škoda“.
Gajdošová z Mőbelixu ale odmítá, že by se prodejce inspiroval některou z těchto reklamních kampaní. „Televizní spot byl adaptován z rakouské mateřské společnosti sítě Mőmax,“ dodává.
Reklamní spot CZC: