Mobil je hračka, ale i šperk

  • 15
Češi si na vymoženosti mobilní komunikace zvykli rychle. Podle mobilních operátorů začínají vyžadovat nejen poslední novinky, ale čím dál víc i styl. "V poslední době existuje silná skupina lidí, kteří považují mobilní telefon za něco, co tvoří styl, " říká Martina Kemrová z T-Mobilu.

"Proto slyší na speciální nabídky a obměňují svůj přístroj v poměrně krátkých časových intervalech."

Rivalové Eurotel i Oskar tento trend potvrzují. "Mezi těmito telefony dominují telefony Nokia a Siemens, které ve všech kategoriích nabízejí širokou nabídku modelů," říká Igor Přerovský z Oskara. "Týká se to hlavně smluvních zákazníků," uvádí Jan Kučmáš z Eurotelu. Těch je asi čtvrtina ve srovnání s majiteli předplacených karet.

Češi se chovají podobně jako ostatní Evropané. Ti obmění svůj přístroj v průměru jednou za dva a půl až tři roky. To je v Česku do značné míry ovlivněno tím, že se zákazníci operátorům upisují na dva roky při zakoupení dotovaného telefonu či jiné výhody.

I přes sílící skupinu lidí, kteří od mobilního přístroje vyžadují mnoho funkcí a styl, většina lidí stále reaguje na cenu. Tomu se ovšem výrobci mobilních telefonů dokázali přizpůsobit a dnes za stejnou cenu nabízejí daleko schopnější přístroje. Telefon, který neumí rychlý přenos dat, multimediální zprávy a nemá barevný displej, jako by nebyl

Mobily se kupují nejen podle toho, co umí. Musí vypadat
Mezi drahými telefony je suverénem Nokia 6310i. Další jen dotahují. Oblíbený je především mezi firemními zákazníky. Ti, co žádají především styl, se orientují v současné době hodně na telefony Sharp, druhé housle jim hraje Panasonic.

Co tyto stylotvorné telefony spojuje? Velký barevný grafický displej, možnost posílání dat, hraní her a multimediální zprávy. Přístroj, který má v sobě i fotoaparát, většinou při rozhodování vyhrává.

Operátoři prodají měsíčně řádově mezi padesáti až sto tisíci přístroji, rozdíly závisí na sezoně. Tak velkým prodejům pomáhají nejen noví zákazníci, ale nyní především obnova přístrojů. Proti loňskému roku by měl počet takto obměněných telefonů vzrůst letos o více než padesát procent.

Velkou část mají na svědomí firmy. Ty nelpí na hrách, ale na přenosech dat a řada z nich už dnes dokáže využít multimediálních zpráv. Kvůli velkému zájmu o neomezené připojení k internetu za tisícikorunový měsíční poplatek musí Eurotel posilovat svou síť a přístup k veřejnému internetu.

Pro přenos dat dokonce firma vyčleňuje část kapacity své sítě. "Počet uživatelů v dubnu vzrostl o 42 procent. Datový provoz v síti se zvýšil na osminásobek," uvedl Jan Kučmáš z Eurotelu.

Nové služby si majitelé mobilních telefonů zatím spíše osahávají. Wap, tedy jakýsi zjednodušený přístup na internet pomocí mobilního telefonu, má asi 37 procent lidí vlastnících mobilní telefon. Rychlý přenos dat, takzvaný GPRS, se zatím naučila využívat necelá čtyři procenta lidí, multimediální zprávy si posílá 0,6 procenta uživatelů.

Ze zhruba 8,77 milionu majitelů mobilních telefonů už to je přes padesát tisíc lidí.
Mezi běžnými lidmi, kteří obmění svůj mobilní přístroj jednou za dva roky, jdou v poslední době hodně na dračku přístroje, které si hrají.

U nich je velkou devízou barevný displej. "Loni platilo, že kdo chce být "in", musí mít véčkový telefon. Letošní rok je ve znamení barevných displejů," říká Igor Přerovský z Oskara. "Výrobci na to pružně reagují a letos se očekává rozšíření nabídky o mobilní herní konzole, které umožní hrát hry podobné těm na stolních počítačích," dodává Přerovský. Dokonce se počítá s tím, že se do konce roku objeví první telefony s 3D displeji.

Zkracování doby obměny mobilních telefonů způsobují i výrobci. Těm totiž netrvá představení novinky a dodání na trh tak dlouho jako dříve. "Kdo chce obstát, musí být přizpůsobivý a poměrně včas reagovat na trendy," míní Martina Kemrová z T-Mobilu. Nejpružnější jsou v poslední době asijští výrobci.