Mobil má už každý druhý

Jako dárek pod vánočním stromkem skončilo podle dostupných údajů na půl milionu mobilních telefonů. Takový je totiž souhrnný odhad počtu nových klientů u všech českých mobilních společností. Bezdrátově tak dnes může volat už téměř čtyři a půl milionu lidí. Růst počtu mobilních telefonů tak předčil veškerá očekávání. "Na začátku letošního roku i optimisté odhadovali, že za celý rok přibude okolo jednoho milionu nových zákazníků," říká Tereza Kakosová z RadioMobilu. Skutečnost byla ovšem více než dvojnásobná.

V příštím roce se už sice podle odborníků tak raketový vzestup nedá očekávat, ale přesto by se měl počet uživatelů mobilních telefonů o milion zvýšit. Ze současných více než 44 procent by na konci příštího roku mělo mobil nosit 55 procent obyvatel. Podle odhadů by sto procent obyvatel mělo mít mobilní telefon asi do pěti let.

Češi jsou přitom ochotni platit za mobilní telefon čtyřikrát více než za pevnou linku. Zatímco průměrný měsíční účet domácnosti za pevnou telefonní linku se pohybuje okolo 250 korun, mobilní operátoři si průměrně účtují měsíčně přes jedenáct set korun.

Ačkoliv z pohledu celkových čísel chytila nejmladší tuzemská mobilní společnost Český Mobil do své sítě Oskar nejméně zákazníků, téměř tři sta tisíc oproti milionu u konkurentů, byl první rok její činnosti nejúspěšnější ze všech současných provozovatelů mobilních sítí. Za první rok své existence totiž získal RadioMobil 32 tisíc zákazníků a Eurotel 46 tisíc klientů.

Pevné linky ztratily své prvenství už na konci října, kdy se počty mobilních a pevných telefonních čísel vyrovnaly. Příští rok ovšem už podle odborníků mobilní operátoři takové žně jako letos mít nebudou. "Tento rok byl do jisté míry raritou, protože trh vzrostl téměř o sto procent. V příštím roce už se takový skok opakovat pravděpodobně nebude," míní Igor Přerovský z Českého Mobilu.

Se čtyřiačtyřiceti procenty lidí, vlastnících mobilní telefon, je Česko ve srovnání s okolními státy na čelním místě mezi postkomunistickými zeměmi, ale za Evropskou unií zatím stále zaostává. Absolutními rekordmany v používání mobilních telefonů jsou Finové a Rakušané, kde vlastní bezdrátový přístroj téměř tři čtvrtiny národa.

Odborníci počítají s tím, že podle statistik bude mít mobilní telefon do pěti let sto procent obyvatel. To ovšem neznamená, že bezpodmínečně každý musí mít mobilní přístroj. "V mnoha případech si totiž lidé pořizují více telefonních čísel a začínají rozlišovat například soukromý telefon od pracovního," vysvětluje Igor Přerovský. Dostupné studie počítají například s tím, že dnes z více než čtyř milionů mobilních telefonních čísel jich více než jedno má asi milion uživatelů.

Obrovský letošní zájem o mobilní telefony se projevil také tím, že se téměř zastavil přírůstek pevných linek. Zatímco loni zavedl Český Telecom, jako monopolní provozovatel pevných telefonních linek v tuzemsku, přes sto tisíc nových přípojek, letos to bude jen čtrnáct tisíc. Téměř se zastavilo také rozmisťování nových veřejných telefonních automatů. Telecom jich dnes provozuje přibližně třicet tisíc.

Už pečlivě vybíráme lokality, kam telefonní automaty dáváme. Přednost dostávají frekventovaná místa, jako například nádraží," říká mluvčí Telecomu Vladan Crha.
Mobilní společnosti patří mezi největší investory v zemi. Výstavba jejich sítí totiž přijde na desítky miliard korun. RadioMobil například počítá s tím, že za modernizaci sítě a technologií utratí okolo deseti miliard korun, Český Mobil stálo srovnatelné pokrytí obyvatel signálem osm a půl miliardy.

"Letos šlo téměř vše na zdokonalení technologií a výstavbu sítě GSM 1800," říká Tereza Kakosová z RadioMobilu. Zároveň s investicemi přinesly firmy na trh práce okolo dvou a půl tisíce volných pracovních míst. Ve stejné době Český Telecom necelých tisíc lidí propustil. Největší množství lidí nabírají mobilní společnosti na podporu svých služeb zákazníkům. "Letos jsme například v Chrudimi do zákaznického centra Oskara přijali přes dvě stě lidí," říká Igor Přerovský.

Stejně tak jsou EuroTel, Český Mobil a RadioMobil největšími zadavateli reklamy. Dva nejstarší operátoři utratili podle údajů agentury A-connect po více než půl miliardě korun a nejmladší Český Mobil přes šest set milionů. "To vychází z toho, že začínáme a dostat se do povědomí lidí samozřejmě stojí podstatně více než u zavedených společností," říká Přerovský.