Mobil ve vlaku? Jen s obtížemi

I když vlak na rozdíl od auta k telefonování přímo vybízí, signálem na tratích rychlíků operátoři šetří. Volání je velmi obtížné, často se přeruší. "Je pravda, že i na hlavních tratích se najdou hluchá místa," říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. "Například les v Klánovicích je tím známý. Signál skončí při vjezdu do lesa a naskočí po jeho opuštění," doplňuje.

Domácí operátoři se hájí tím, že zabezpečit signál na železničních tratích je problém. "Tratě se v podstatě vyhýbají obydleným oblastem a mobilní síť se navrhuje především v nich. Druhým problémem jsou vagony. Ty totiž působí jako Faradayova klec, kam se mobilní signál dostává velmi obtížně," vysvětluje Jan Kučmáš z Eurotelu.

Navíc modernizované vagony, například ve vlacích Intercity nebo Eurocity, jsou vybavovány fóliemi na oknech proti slunci, které signálu vysloveně nepřejí.

Dalším důvodem slabšího signálu ve vlacích ve srovnání s dálnicemi a silnicemi jsou už přímo licence na provoz mobilních sítí.

Je kvalita signálu mobilních operátorů na tratích ČD dostatečná? HLASUJTE ZDE!

"I jinde v Evropě je totiž zvykem dávat do kritérií - při hodnocení pokrytí - dálnice a silnice první třídy, nikoliv tratě vlaků," upozorňuje Igor Přerovský z Oskara.

Podobné špatné zkušenosti s telefonováním, které lze zažít například na cestě z Prahy do Ostravy, potkají cestující i mezi Hamburkem a Hannoverem nebo Londýnem a Birminghamem. "Je to problém celé Evropy. Problémy s terénem, tunely a vagony se netýkají jen Česka," říká Kučmáš.

Proto evropské železnice začaly pracovat na projektu mobilního signálu pro železniční tratě GSMR, který by měl vyřešit problémy s telefonováním a také vytvořit spolehlivou síť pro bezpečnější provoz, v níž budou propojeny všechny vlaky. "U nás se chystá pilotní projekt mezi Děčínem, Prahou a Kolínem," dodává Šťáhlavský.