Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Aplikace Uber udělá z každého auta taxi, odporuje to ale zákonu

  0:17aktualizováno  10:45
Alternativní taxislužba Uber spustí v Česku svou nejožehavější aplikaci. Díky ní se může stát taxikář z každého řidiče. V mnoha zemích však tato aplikace vyvolala protesty taxikářů i pozornost justice. V rozporu se zákonem je i v tuzemsku.

V Česku začala 13. srpna fungovat mobilní aplikace Uber, která zprostředkovává alternativní taxislužbu. Na snímku je provozní ředitel pro Českou republiku Václav Gráf. | foto: ČTK

Poté, co americká mobilní aplikace spustila v Česku službu UberBlack, která spojuje profesionální řidiče limuzín s pasažéry, nyní zde přichází se svou nejkontroverznější službou UberPop.

Aplikace umožní pracovat jako šofér taxi každému, kdo má auto a zaregistruje se. Zákazníky, kteří si ji stáhnou do telefonu, pak spojí přímo s registrovanými řidiči. Za zprostředkování si bere 20 procent z ceny. Aplikace přitom slouží jako taxametr. Nástupní sazba bude ve výši dvacet korun, za kilometr zaplatí zákazník deset korun plus čtyři koruny za každou minutu strávenou ve voze.  

Zájemce nabírala společnost Uber o víkendu. Mediální zástupkyně Eva Karasová ještě v úterý spuštění aplikace odmítla komentovat, ve středu to však společnost potvrdila. „Jsme moc rádi, že spouštíme pilotní provoz služby UberPop v Praze. Spolujízda představuje pro její obyvatele cenově dostupnou, jednoduchou a flexibilní možnost bezpečné dopravy po městě. Napomáhá zlepšit cestování obyvatel po městě a umožňuje lepší využívání nedostatečně vytížených osobních aut,” uvedl mluvčí společnosti Rob Khazzam. 

Toto lidové taxikaření bez licence je v rozporu se zákonem. „Bylo by to porušení zákona o silniční dopravě. Řidič musí mít oprávnění k provozování taxi, průkaz řidiče a pro Prahu zkoušku z místopisu,“ připomíná vedoucí oddělení taxislužby pražského magistrátu Jiří Bureš.

Odpovědnost však za to nese řidič nebo jeho zaměstnavatel, nikoliv spojovací článek, tedy mobilní aplikace. „Zprostředkovatel ze zákona nenese žádnou odpovědnost,“ dodává.

Už první verze byla protizákonná

 Už s první aplikací UberBlack mají profesionální řidiči u nás potíže. Dvě auta zabavili kontroloři za jízdu bez taxametru nebo označení taxi. První musel zaplatit kauci 50 tisíc, druhý poloviční.

Uber trvá na tom, že do této aplikace UberBlack pouští jen profesionální řidiče. Nekontroluje však, jestli jsou to taxikáři. Tvrdí, že jde o smluvní přepravu, české zákony však tomu odporují. Ta se sjednává jinak než pouhým zavoláním přes aplikaci těsně před jízdou. Mobilní aplikace, která nyní funguje už ve více než 150 městech ve 42 zemích světa, mnohde způsobila rozruch a protesty řidičů s drahými licencemi.

Česká konkurenční mobilní aplikace Liftago, která je na trhu už několik měsíců, u řidičů v systému kontroluje taxikářskou licenci. Takřka každý provozovatel taxi, kterých je v Praze nadmíru, už má taky vlastní aplikaci a mnohdy svým řidičům zakazuje používat alternativy.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.