Zatímco nejmladší Oskar nabízí po pěti minutách zpoplatněného hovoru zbytek do hodiny zdarma, Eurotel dává přivonět k nejnovější vymoženosti mobilního telefonu - posílání obrázků a jednoduchých klipů.
Multimediální zprávy do konce roku zdarma mají přilákat k nové technologii, na kterou sází všichni evropští operátoři. Jednak proto, že cena okolo deseti korun za poslanou MMS zprávu je pro firmy zajímavá, a pak zatím nikdo nevymyslel jinou oblast, kde by příjmy operátorům mohly růst.
Brzdou trochu zůstávají mobilní telefony, kterých je i přes naléhání operátorů málo. Vlastně jen tři. Nokia 7650 se dá sehnat dotovaná za necelých deset tisíc korun, Sony Ericsson T68i podobně a T300 za zhruba pět a půl tisíce korun.
První krok, který má pomoci mobilním společnostem na MMS službách profitovat, je možnost posílat si multimediální zprávy i mezi sítěmi. To je i pro evropské operátory novinka. Ve většině totiž znají zákazníci posílání jen v rámci své sítě, v Česku majitelé Eurotelů už vlastníkům dřívějšího Paegasu MMS zprávu poslat mohou stejně jako běžnou textovou zprávu.
Poslední stálicí ve vánočních nabídkách všech operátorů jsou předplacené karty, které v minulých letech měly velký úspěch a dnes tvoří více než dvě třetiny zákazníků.
SPECIÁLNÍ NABÍDKY MOBILNÍCH OPERÁTORŮ - JAK JDE ČAS |
Speciální nabídky, superdotované telefony, aby si je mohl pořídit každý, takové jsou většinou mobilní Vánoce. Ale nebylo to tak odjakživa. Pokud přeskočíme pravěk mobilních telefonů, kdy Eurotel nabízel kufříkový model přenosného (v té době doslova) telefonu v cenách desítek až sta tisíc korun, začátky mobilní konkurence byly také poměrně drahé. Docela přesný obrázek o vývoji dávají vánoční nabídky předplacených sad. O Vánocích roku 1998 byly hitem předplacené sady okolo pěti tisíc korun s nejzákladnějším telefonem. Dnes se za takovou cenu dá pořídit slušný model, který umí komunikovat s bankou, wap a další funkce. Ceny nejzákladnějších předplacených sad pokořily hranici dvou tisíc korun poprvé v loňském roce, kdy vody zatuchajícího mobilního trhu po ročním oťukávání pořádně rozvířil nejmladší Oskar. Už na Vánoce 2000 se předplacené karty daly pořídit pod tři tisíce korun. Právě majitelé telefonních čísel bez pravidelného měsíčního paušálu dnes tvoří většinu zákaznické základny všech českých operátorů. Podobně jako v Evropě, kde zhruba tři čtvrtiny jsou majitelé předplacených karet. Podobně, jako padaly ceny přeplacených karet, se operátoři snažili nabídnout i telefony. Paegas (dnes T-Mobile) přišel už v roce 1998 na trh s nabídkou telefonu za korunu. Postupně do nejlevnější kategorie za korunu zařadil telefony i Eurotel a dnes patří k nabídce i mimo Vánoce. Pravidelným vánočním hitem už vlastně od nepaměti bývá dárek k mobilnímu telefonu, aktivaci či předplacené kartě. Eurotel nabídl soutěže o auto, standardně přibaloval kredit na volání zdarma, T-Mobile začal s hodinkami, přes batoh až po loňskou vestu a nejmladší Oskar nabízel především levnější volání a služby. Zda budou letošní Vánoce chudší, ukáže až prosincová nabídka operátorů, ale přeplněný mobilní trh to naznačuje. |