Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Aplikace dobývají firmy, poslední pevnost tradičních taxi dispečinků

  18:08aktualizováno  18:08
Stále víc firem zkouší alternativní „taxislužby“ typu Uber či Liftago. Po úspěchu, který si aplikace získávají mezi soukromými uživateli, tak letošek může být rokem přerozdělování trhu firemních klientů. Ti jsou poslední - a lukrativní - doménou klasických taxi dispečinků.

Náhled aplikace Liftago. | foto: LiftagoMetro.cz

Uber, Liftago, Taxify, Hopin... Mobilní aplikace, přes které si taxi volá čím dál víc turistů i tuzemských soukromých klientů. Zmíněná čtveřice dnes podle odhadů lidí z branže zprostředkuje přibližně čtvrtinu všech jízd (psali jsme zde). A začínají je zkoušet také firmy.

„Zájem ze strany firem je značný. Jen od července 2016 se počet firemních jízd zpětinásobil,“ tvrdí šéf českého a slovenského Uberu Tomáš Peťovský. „Firemní jízdy na jednu fakturu bez účtenek a papírování jsme začali nabízet teprve před čtvrt rokem. Velmi rychle jsme nabrali sto firem, které dnes tvoří přes pět procent všech jízd a tento podíl letos určitě znásobíme,“ přidává se spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký.

Firemní klientela přitom podle odhadů tvoří nejméně třetinu celého trhu. A dosud byla doménou tradičních taxi dispečinků.

Reakce několika oslovených firem rostoucí trend potvrzují. Například poradenská společnost KPMG od loňského září využívá Liftago. „Pro spolupráci jsme se rozhodli po testování zaměstnanci, které proběhlo v první polovině roku 2016 s pozitivními výsledky. Oceňujeme jednoduchou administraci, vše probíhá prostřednictvím mobilní aplikace a nejsou potřeba vouchery nebo karty,“ uvedl za KPMG Štěpán Kačena.

Soud podržel Uber. Zamítl návrh pražských taxislužeb na jeho okamžitý zákaz

Od loňského listopadu Liftago jako alternativu souběžně s tradičním dispečinkovým taxi používají také právníci kanceláře Havel, Holásek & Partners. Souběh potrvá do doby, dokud nebudou všechny firemní mobily či tablety s aplikaci Liftago kompatibilní.

„S další modernizací našich IT zařízení a dalším rozvojem aplikace nicméně předpokládáme, že ji budeme postupně preferovat na úkor tradiční taxi služby, protože podle prozatímních ohlasů našich zaměstnanců jde o pružnější, dochvilnější a v dojezdech spolehlivější službu,“ informovala marketingová ředitelka advokátní kanceláře Veronika Ryšávková.

Mobilní operátor O2 loni vstoupil prostřednictvím svého startupového akcelerátoru do partnerství s estonskou Taxify. „Zaměstnanci O2 mohou službu Taxify využívat pro služební jízdy a nabízíme jim i zvýhodnění v podobě kreditu na první cestu pro soukromé účely,“ upřesnila mluvčí Lucie Pecháčková. Kromě toho mohou stále jezdit s Kurýr taxi.

Potravinářský kolos Nestlé sice své zaměstnance vozí v „klasických“ taxících. „O aplikacích jsme neuvažovali, protože nejsou schopni vyúčtování platby,“ vysvětluje mluvčí Nestlé Vratislav Janda. Liftago nicméně společnost podpořila v jedné ze svých loňských produktových kampaní. Lidé, kteří si přivolali speciální Hašlerkové auto a celou cestu prozpívali (jako Karel Hašler, jehož jméno mentolové bonbony nesou), jeli s Liftagem zadarmo.

Uber začíná podle jeho šéfa spousta firem využívat jako náhradu svého vozového parku. „Je to časově i finančně výhodnější varianta a odpadá nutnost správy aut a zajištění parkování. Což začíná být v Praze čím dál tím větší problém,“ říká Peťovský.

Někde ale není změna taxikářů tak jednoduchá. V druhé největší tuzemské bance ČSOB o výměně tradičního poskytovatele taxi služeb sice uvažovali, ale zůstali u tradičních společností. Nové firmy prý zatím nejsou schopné zajistit specifické požadavky banky, jako je druh a kvalita používaných vozidel, úroveň řidičů, ochrana osobních údajů, úroveň celé služby, způsob platby apod.

Taxikaření s Uberem zůstává nelegální. Zákon chystá přísnější pokuty

„I uvnitř, v rámci banky máme zavedeny specifické podmínky využití (např. oprávněností využití, způsobu identifikace zaměstnance dodavatelem, platba pouze na fakturu bez použití karet a hotovostí atd.) a i řešení (likvidace/rozúčtování) fakturace uvnitř banky má svá specifika, které nedokážou poskytnout ani některé „klasické“ taxi služby,“ vysvětluje Markéta Cechman, výkonná manažerka útvaru služeb Facilities management ČSOB.

Právě úroveň řidičů, typ aut a způsob účtování jsou argumenty, kterými se ve svůj prospěch tradiční poskytovatelé taxislužeb ohánějí. „Pokud jde o firemní klientelu, té „aplikace“ nenabízejí téměř žádné služby, tzn. nemohou garantovat kvalitu vozového parku, nemají sofistikovaný dispečink, nesplňují legislativní rámec, mnohdy nemají oficiální zastoupení a kmenové zaměstnance, plně samoobslužné firemní profily napojené na fakturační systém a mnohé další aspekty, které jsou z pohledu dnešního zákazníka nepostradatelné,“ míní Lukáš Jakoubek z Modrého anděla.

Spoluzakladatel Liftaga naproti tomu mluví o vytahování firemní klientely „ze středověku“. „Často řeší problémy s taxíky, které už by nemuseli řešit - čekání, papírování, nepříjemné řidiče, žádný přehled o příjezdu vozu,“ míní Krátký.

Ekologická přeprava

Na výběr taxislužby má čím dál víc vliv také tzv. společenská odpovědnost, které se firmy snaží dostát. Řada firem - mezinárodních i místních - včetně mladých start-upových projektů mají zodpovědný přístup jako součást svých podnikatelských aktivit. „Využívání služeb šetrných k životnímu prostředí mají jako součást svých firemních hodnot, a proto využívají Green Prague,“ tvrdí Aleš Ondrůj z holdingu Student Agency Radima Jančury.

Tato taxislužba jezdí výhradně s novými vozy Škoda Octavia s CNG pohonem. Její vozy využívají ve své práci například i zaměstnanci firmy Siemens. Kromě toho jezdí společnost s Halo taxi a firmy Tick Tack, který také patří Jančurovi. „Ostatní společnosti nás ke spolupráci neoslovily,“ odpovídá šéf mobilních služeb Siemensu Ivo Hykyš na otázku, zda zvažují firemní jízdy také přes nové aplikace.

Zaměstnanci již zmíněné KPMG pak využívají třeba také služby českého dopravního startupu – poskytovatele bikesharingu Rekola. Jde o systém sdílení (růžových) kol, který funguje v pěti městech Česka.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.