Naopak, mít účty v pořádku by se mělo vyplatit.
Do registru neplatičů, který provozuje sdružení bank a splátkových prodejců Solus, se totiž chystá vstoupit těžká váha: trojice českých mobilních operátorů.
„Trend ve zhoršování platební morálky především u fyzických osob je stále patrný. V tomto směru plánujeme přistoupení k registru neplatičů Solus,“ uvedl Jiří Hájek z T-Mobile.
„Používáme vlastní systém vyhodnocování bonity klienta, ale v dohledné době uvažujeme o zapojení do vybraného mezifiremního registru o platební morálce,“ říká Marcela Malivánková, finanční ředitelka Eurotelu.
„Jsme v současné době v jednání se sdružením Solus,“ potvrdil i Petr Šindler, mluvčí Oskara.
Podle informací MF DNES proběhlo už několik kol jednání, která zatím vázla zejména na finančních otázkách.
Eurotel, Oskar i T-Mobile si totiž uvědomují velkou cenu svých údajů, schraňují údaje o více než třech milionech tarifních zákazníků, a mají tedy dobrý obrázek o stavu peněženek minimálně třetiny obyvatel.
„Chtěli bychom, aby vstoupili všichni tři mobilní operátoři. Jejich členství by bylo velice přínosné pro ošetření rizik vyplývajících ze služeb poskytovaných dalšími členy sdružení,“ říká Jan Stopka, tajemník sdružení Solus.
Jednání by se měla nyní posunout vpřed. Od ledna příštího roku má totiž začít platit přenositelnost mobilního čísla, což ulehčí a pravděpodobně i rozproudí přechody z jedné sítě do druhé. A mobilní operátoři budou chtít vědět, zda nezískají „černého pasažéra“.
V případě, že by operátoři nedotáhli jednání se Solusem do konce, zvažují i vytvoření vlastního registru, jen s údaji o špatných mobilních klientech. I na seznam neplatičů Solus se dostanou jen problematičtí dlužníci, přístup k němu mají za úplatu členové sdružení.
Například splátkový prodejce by po vstupu mobilních operátorů mohl zjistit, zda žadatel o půjčku má v pořádku více závazků, tedy i ty za mobilní telefon.
„Díky tomu lépe posoudíme předpoklady žadatele poskytnutou půjčku splatit. Takovou možnost přivítá každá společnost, která má zájem o odpovědné úvěrování,“ uvádí Milan Bušek, ředitel správy řízení rizika ve splátkové společnosti Cetelem ČR.
O údaje od mobilních operátorů, ale třeba i od plynárenských či energetických společností, stojí také konkurenční nebankovní registr.
„Zahraniční zkušenosti ukazují, že pozdní platby například za elektřinu nebo jejich úplné zastavení bývají často prvním signálem vážnějších finančních problémů a následně i nesplácení dalších závazků,“ uvádí jeden z důvodů zájmu Petr Kučera, šéf Czech Credit Bureau, které nebankovní registr provozuje.
Mobilní operátoři mají s neplatiči poměrně velké zkušenosti. Podíl špatných pohledávek na celkových tržbách se u nich pohybuje mezi 0,5 a 1,6 procenta, velmi problémových klientů má každý řádově desítky tisíc.