Španělský prodejce oblečení a módních doplňků nabízel na svém webu, dostupném mimo jiné v Izraeli, nový model pod názvem „Šerif“. Spíš než divoký západ však pyžamo s dlouhým rukávem upomíná na smutné události druhé světové války. Podobné úbory totiž nosili Židé v nacistických koncentračních a vyhlazovacích táborech. Informuje o tom izraelský deník Haarec.
Model Zary sice obsahuje horizontální pruhy namísto vertikálních a šesticípou hvězdu křižuje vybledlý nápis šerif. Právě velká pronikavě žlutá hvězda umístěná do levé horní části oděvu však na vězeňský mundúr silně upomíná. Na stejném místě totiž Židé za druhé světové války museli nosit Davidovu hvězdu.
V reakci na rozlícené komentáře na sociální síti Twitter se Zara za kontroverzní model omluvila. „Upřímně se omlouváme. Produkt byl inspirován šerifskou hvězdou z klasických westernových filmů, už jsme jej ale stáhli z prodeje,“ sypala si popel na hlavu španělská společnost.
Reklamní provokace? Spíš hloupost návrhářů
„Je to pitomost návrhářů, někomu to prostě nedošlo,“ míní Martin Charvát, kreativní ředitel reklamní agentury Konektor. Nemyslí si, že by šlo o záměr, jak na značku upozornit. Riziko poškození reputace je totiž v tomto případě velké. „Zara rozhodně není značka, která by šla a měla důvod volit takové cesty. Cestou provokace chodila třeba americká značka Ecko, protože to je streetová značka. Zara je ale v zásadě takový lepší mainstream hlavně pro ženy,“ vysvětluje reklamní expert.
V roce 2012 prodávala dánská oděvní firma Wood Wood model s detailem, který také vypadal jako Davidova hvězda. Produkt přestala prodávat poté, co si Liga proti hanobení, která bojuje od roku 1913 proti antisemitismu, stěžovala u internetové společnosti, jež oděv inzerovala.
U nás se obdobného přešlapu dopustila nábytkářská firma Ikea. Když se před několika lety snažila zbavit málo prodávaných hnědých koberců, neuvědomila si, jak bude v češtině jejich barva souznít se jménem Hoven, který koberec dostal po dánském městě. Na reklamním poutači se tak objevilo „Doprodej Hoven“.