Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zara stáhla pyžamo se žlutou hvězdou. Připomínalo mundúr z koncentráku

  14:30aktualizováno  14:30
Bílomodré horizontálně pruhované tričko se zářivě žlutou šesticípou hvězdou. Tak vypadá horní díl nového modelu dětského pyžama, který nabízela mimo jiné na izraelském trhu oděvní společnost Zara. Nápadně připomínal mundúr Židů z koncentračních táborů. Po ostré vlně kritiky, která se vzedmula, jej však firma kvapně stáhla z prodeje.

Vlevo tričko od Zary, vpravo detail vězeňského mundúru, který museli Židé nosit v nacistických koncentračních a vyhlazovacích táborech. | foto: Zara / Takk CC-BY-SACreative Commons

Španělský prodejce oblečení a módních doplňků nabízel na svém webu, dostupném mimo jiné v Izraeli, nový model pod názvem „Šerif“. Spíš než divoký západ však pyžamo s dlouhým rukávem upomíná na smutné události druhé světové války. Podobné úbory totiž nosili Židé v nacistických koncentračních a vyhlazovacích táborech. Informuje o tom izraelský deník Haarec.

Model Zary sice obsahuje horizontální pruhy namísto vertikálních a šesticípou hvězdu křižuje vybledlý nápis šerif. Právě velká pronikavě žlutá hvězda umístěná do levé horní části oděvu však na vězeňský mundúr silně upomíná. Na stejném místě totiž Židé za druhé světové války museli nosit Davidovu hvězdu.

V reakci na rozlícené komentáře na sociální síti Twitter se Zara za kontroverzní model omluvila. „Upřímně se omlouváme. Produkt byl inspirován šerifskou hvězdou z klasických westernových filmů, už jsme jej ale stáhli z prodeje,“ sypala si popel na hlavu španělská společnost.

Reklamní provokace? Spíš hloupost návrhářů

„Je to pitomost návrhářů, někomu to prostě nedošlo,“ míní Martin Charvát, kreativní ředitel reklamní agentury Konektor. Nemyslí si, že by šlo o záměr, jak na značku upozornit. Riziko poškození reputace je totiž v tomto případě velké. „Zara rozhodně není značka, která by šla a měla důvod volit takové cesty. Cestou provokace chodila třeba americká značka Ecko, protože to je streetová značka. Zara je ale v zásadě takový lepší mainstream hlavně pro ženy,“ vysvětluje reklamní expert.

V roce 2012 prodávala dánská oděvní firma Wood Wood model s detailem, který také vypadal jako Davidova hvězda. Produkt přestala prodávat poté, co si Liga proti hanobení, která bojuje od roku 1913 proti antisemitismu, stěžovala u internetové společnosti, jež oděv inzerovala.

U nás se obdobného přešlapu dopustila nábytkářská firma Ikea. Když se před několika lety snažila zbavit málo prodávaných hnědých koberců, neuvědomila si, jak bude v češtině jejich barva souznít se jménem Hoven, který koberec dostal po dánském městě. Na reklamním poutači se tak objevilo „Doprodej Hoven“.

Připadá vám pyžamo urážlivé?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 30. srpna 2014. Anketa je uzavřena.

Ano 2108
Ne 1684
Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.