Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Modernizace dálnice D1 v problémech. Nové úseky se zřejmě nestihnou

  3:38aktualizováno  3:38
Pro řidiče je to dobrá i špatná zpráva současně. Rozsáhlá modernizace nejvytíženější české dálnice nabírá další zpoždění. Na trase mezi Prahou a Brnem tak motoristé letos stráví méně času v uzavírkách, na druhou stranu se dál odloží opravy, které D1 potřebuje.
Modernizace dálnice D1 v problémech. Nové úseky se zřejmě nestihnou

Modernizace dálnice D1 v problémech. Nové úseky se zřejmě nestihnou | foto: Radek MičaMF DNES

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si na letošek naplánovalo zahájení velké modernizace dalších tří úseků a méně rozsáhlé opravy na dalších třech. Už teď je však téměř jisté, že se všechny stavby nepodaří zahájit. ŘSD stále nemá nejen stavební povolení, ale ani vybranou firmu na opravu. První tendry přitom trvaly přes rok. ŘSD navíc tlačí čas: práce na modernizaci musí začít do léta, aby nebyla dálnice rozkopaná přes zimu.

"Máme vážné obavy, že se už další úseky letos nestihnou zahájit," varuje šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček. Fond plánoval, že na dálnici D1 použije prostředky z Operačního programu Doprava.

"Je prakticky nereálné další úseky vysoutěžit včas, zvláště když to porovnáme s jinými soutěžemi ŘSD," podotkl Petr Čížek, šéf stavební firmy Swietelsky stavební a Sdružení pro výstavbu silnic. Naráží tak na řadu tendrů ŘSD z poslední doby.

Například firmy na modernizaci předchozích úseků D1 vybíral stát přes rok, podobné je to s výstavbou dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí. Tendr nakonec skončil u antimonopolního úřadu, který rozhodnutí o nejlevnější nabídce zrušil a vrátil k novému projednání. Nová hodnotící komise však ani po několika měsících ještě není ustavená. Při velikosti zakázky se dá navíc očekávat, že některé firmy napadnou výsledek u antimonopolního úřadu a soutěž nabere další zpoždění.

ŘSD zatím ujišťuje, že dělá vše pro to, aby práce na modernizaci mohly začít podle harmonogramu. "Soutěž na zhotovitele může být vyhlášena až ve chvíli, kdy stavební povolení nabude právní moci. To se doposud nestalo," vysvětlil Jan Studecký z tiskového oddělení ŘSD.

ŘSD plánuje i opravu některých úseků D1

Ministerstvo dopravy sice už vydalo stavební povolení na tři letos chystané úseky velké modernizace, jeden z nich ovšem napadla ekologická organizace Děti Země a chystá se totéž učinit u druhého úseku. O jejich kroku jako první informovala Česká televize. V praxi může napadení stavebního povolení posunout zahájení stavby o několik dalších měsíců.

Miroslav Patrik z Dětí Země tvrdí, že modernizace je kvůli rozšíření dálnice na šířku tak velkou stavbou, že je potřeba posoudit její vlivy na životní prostředí, což se nestalo.

Ekologická organizace, která v minulosti zablokovala na několik let například stavbu dálnice D8, přitom neměla žádný problém s modernizací prvních úseků dálnice, která probíhá stejnou technologií. "Domníval jsem se, že bylo vše u těchto staveb posouzeno, ale to se nestalo. Nezbylo nic jiného než podat rozklad," vysvětlil Patrik.

ŘSD kromě modernizace letos plánuje i opravu povrchů na dalších úsecích, především u Prahy a Brna. Rekonstrukcí má projít například úsek z Chodova do Průhonic.

Mírná zima by naopak mohla uspíšit dokončení loni zahájených úseků. Stavbaři plánují, že se na dálnici a rozestavěné úseky vrátí už v březnu. Letos by tak měla být dokončena rekonstrukce 32 kilometrů dálnice.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.