Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

MF DNES: Modernizace D1 nabere zpoždění. Stavbu napadli ekologové

  4:01aktualizováno  4:01
Modernizaci nejvytíženější dálnice D1 zkomplikovalo ekologické sdružení Děti Země. Napadlo totiž tři úseky, u nichž podle něj stát zanedbal přípravu rekonstrukce. Ředitelství silnic a dálnic již přiznalo, že se práce letos už rozjet nestihnou. Zpoždění přitom může být i víc než roční. Ohroženy jsou i evropské dotace na stavbu.

Na úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší stavebníci frézují odstavný pruh. Přípravují se tak na rozšíření dálnice. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

"Napadli jsme tuto akci kvůli tomu, že že u ní chybí posouzení vlivu na životní prostředí, územní rozhodnutí, ani se dostatečně nezkoumalo, zda nejde dálnice dát dohromady jinou, levnější metodou," řekl Miroslav Patrik z Dětí Země.

Tendry dostaly výjimku, stavět se ale nezačne

Na komplikace s modernizací D1 v úterý reagovalo Ministerstvo dopravy udělením výjimky. Ředitelství silnic a dálnic tak může spustit výběrová řízení na další vlnu modernizací i bez platného stavebního povolení. "Mohou zahájit pouze soutěž, stavební práce mohou začít až bude platné stavební povolení," upřesnil mluvčí ministerstva Martin Novák.

Jak zjistila MF DNES, kvůli napadení stavby ekology se odloží modernizace minimálně tří úseků. "Při stanovených lhůtách podle zákona o veřejných zakázkách v rámci otevřeného výběrového řízení a s ohledem na problematiku zimní údržby nelze již nyní v letošním roce předpokládat zahájení prací na modernizaci těchto úseků," řekl Jan Studecký z tiskového oddělení Ředitelství silnic a dálnic.

Kvůli napadení závazných stanovisek, která byla podkladem pro stavební povolení, se totiž resort dopravy musel obrátit například na krajské úřady nebo Ministerstvo zdravotnictví se žádostmi o jejich potvrzení nebo změnu. V praxi může nabrat povolování zpoždění i déle než rok.

Průtahům nahrává i fakt, že Ministerstvo dopravy musí podle svého mluvčího Tomáše Neřolda dodržovat postup stanovený správním řádem. "Kdyby se od něj odchýlilo, vystavovali bychom se riziku, že ho znovu napadnou," řekl Neřold.

MF DNES na reálnou hrozbu nejméně ročního zpoždění upozorňovala v minulosti několikrát. Průtahy navrch ohrožují čerpání evropských dotací. Děti Země mezitím napadly i povolení pro další úsek.

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svojí životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Na opravované i nově stavěné úseky se počítá s využitím peněz z EU.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.