Sněhová fréza od společnosti TSS je určená hlavně pro úklid sněhu na horských...

Sněhová fréza od společnosti TSS je určená hlavně pro úklid sněhu na horských tratích. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Místo nových vlaků jezdí spravované ojetiny. Dotace už netečou jako dříve

  • 23
Dopravci sázejí čím dál častěji na modernizaci starých souprav a nové vlaky častěji pořizují v zahraničí. Bylo to vidět na veletrhu novinek v železničním průmyslu Czech Raildays v Ostravě. Expresní vozy Českých drah, které vznikly původně v roce 1979 až 1982, letos prošly další modernizací. CZ Loko pak vystavila modernizovanou lokomotivu původem z Belgie, kterou teď nabízí jako v podstatě nový stroj.

Veletrh tak dobře ilustruje situaci, do které se dostal tuzemský železniční průmysl. Po rekordním roce 2015 spadly jeho tržby o více než šestnáct procent z 91 na 78 miliard korun. „Důvodem je určitě například nečerpání dotací na nová vozidla i to, že nevyšly některé velké zakázky,“ říká Marie Vopálenská, generální ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI).

Nejde jen o dotace

O výrobky českého železničního průmyslu je také menší zájem v zahraničí, export loni klesl o jedenáct miliard korun. Podle Vopálenské se členské firmy chtějí na export zaměřit v příštích letech více, velký potenciál vidí hlavně v Indii.

Kolik utržili čeští výrobci na železnici

Zastavení nákupu nových vlaků dobře ukazuje vývoj u Českých drah, které v posledních letech nechaly vydělat výrazně hlavně Škodu Transportation. Poslední nové vlaky byly RegioPantery pro linku na mošnovské letiště před rokem a půl, od té doby firma soupravy jen modernizuje. Nebo si nová železniční vozidla pronajímá: desítka lokomotiv pro vlaky z Prahy do Hamburku bude z německého závodu Siemensu.

Modernizace starších ojetin je trend, který ve velkém začal před sedmi lety, když rakouské státní dráhy ÖBB začaly nakupovat desítky nových jednotek railjet a stovky vozů pro dálkovou dopravu přestaly potřebovat. Soukromý RegioJet na nich postavil flotilu, dnes se za ně nestydí ani České dráhy, které je různě modernizují. Na začátku července ČD spustí modernizaci pendolin, zvažují i to, že se nové podoby dočkají příměstské jednotky CityElefant.

„Během pár let jsme vozy z Rakouska výrazně modernizovali flotilu,“ říká Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah zodpovědný za osobní dopravu.

Dráhy aktuálně soutěží jen nové osobní vagony pro dálkovou dopravu, soutěž na elektrické a dieselové jednotky zrušil antimonopolní úřad. Nové soutěže by se mohly rozeběhnout v příštích měsících, ministerstvo dopravy už před několika dny oznámilo start dotací na regionální vlaky z programu OPD2.

Češi mohou ostrouhat

Není ale zdaleka jisté, zda se k penězům z dotací dostanou čeští výrobci. Největší z nich, Škoda Transportation, zatím s mnoha novinkami na kolejích nepřichází. Firma, u které se stále mluví o vstupu čínské CRRC, dlouho nezískala větší zakázku a zásoba práce se jí krátí.

V Ostravě vystavuje svoji lokomotivu pro vlaky Norimberk–Mnichov, která je první a zatím poslední vlakovou zakázkou pro Německo. Velký kontrakt za deset miliard pro National Express jí nevyšel. V Německu zatím sklízí přes České dráhy spíše kritiku za to, v jakém stavu jsou firmou zmodernizované vozy, které nasazuje dopravce na spojení Praha–Berlín.

Lokomotiva 109E, která měla být vlajkovou lodí Škody, navíc příliš dopravce neoslňuje. Tuzemští nákladní dopravci zatím nakupují jako nové výhradně konkurenční Traxxy od Bombardieru nebo Vectrony od Siemensu.