Nádraží Hradec Králové

Nádraží Hradec Králové | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Plány na moderní železnice po česku: lokálka pojede 160, hlavní trať 120

  • 144
Rovinatý úsek tratě z Hradce Králové do Chocně má projít velkou modernizací. Stát ale zvýší rychlost jen na 120 kilometrů v hodině. Podle odborníků na železnici je to nesmysl a vyhození peněz.

Ministerstvo dopravy už schválilo studii proveditelnosti pro trať z Velkého Oseku do Chocně přes Hradec Králové. Zatímco v prvním úseku Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) počítá se zdvojkolejněním a zvýšením rychlosti na 160 kilometrů v hodině, dál budou vlaky jezdit maximálně rychlostí 120 kilometrů v hodině. Modernizovaná trať má přitom sloužit jako alternativa k přetíženému koridoru z Prahy do České Třebové.

„Experti ze SŽDC těmito postupy poškozují nejen celý železniční sektor, ale zároveň brání rychlejšímu hospodářskému růstu České republiky,“ míní Miroslav Vyka, šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

SŽDC kritiku odmítá. Mluvčí Marek Illiaš vysvětluje, že nejrychlejší vlaky na trati jsou spěšné vlaky z Hradce Králové do Letohradu, které tak rychle nejezdí. Nevylučuje ale ještě možnost, že v dalším stupni přípravy se prověří ještě možnost zvýšit rychlost na 160 kilometrů v hodině.

Lokálka do Uničova posviští 160 km/h

Stejná organizace se chystá přitom zavést rychlost 160 kilometrů za hodinu například na trati z Olomouce do Uničova, která je v podstatě příměstskou lokálkou. „Takové srovnání není příliš relevantní, neboť tam byla navržená maximální traťová rychlost obhajována na základě využitelnosti uvažovanými vlaky ve výhledu,“ říká Illiaš.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Takové úvahy ale Vyka odmítá. „Zkušenosti z posledních let ukazují, že infrastruktura si své využití najde, když má dopravcům co nabídnout. Čím je trať rychlejší, tím je pro dopravce atraktivnější. Úspěch podnikání dopravců na železnici předurčuje zejména rychlost a kapacita dopravní cesty,“ říká Vyka.

„Zdráhám se uvěřit, že je něco takového vůbec možné v dnešní době schválit. Je snad znovu rok 1995?“ nebere si servítky Tomáš Záruba z Centra pro efektivní dopravu. Podle něj by byly rozdíly v nákladech na modernizaci na 160 km/h byly oproti 120 km/h zanedbatelné. „Další podobnou akci lze čekat zase za 30 až 50 let. Navrhovat na takové období nesmyslné snížení bezproblémově dosažitelné rychlosti jen proto, že nyní tam jezdí motorové vozy ze 60. let, to snad opravdu nelze myslet vážně,“ dodal Záruba.

Podle něj by se debata spíše měla soustředit na to, aby alespoň úsek z Hradce Králové do Týniště nad Orlicí byl kompletně dvoukolejný.

Proti pomalé rychlosti hraje i další detail: všechny nové elektrické jednotky jezdí už nejméně na 160 kilometrů v hodině. „SŽDC by se měla přestat vymlouvat na to, že někdy v budoucnu kapacitu rozšíří vysokorychlostní tratě, ale tuto situaci začít bezodkladně řešit,“ dodal Vyka.

Podle něj chybí pro mimořádnosti kvalitní odklonová trasa koridoru. „Není možné, aby se na základě subjektivního dojmu nějakého úředníka lepší varianty předem vyloučily, a pak se ve studii proveditelnosti hledala nejpřijatelnější varianta už jen z těch horších,“ dodal.

Alternativní cesta z východu Čech na Moravu

Zrychlení „severní“ trasy na Moravu přes Hradec Králové je přitom zajímavou příležitostí i pro dopravce. Část z nich by mohla jezdit z Prahy na Moravu namísto přes Pardubice přes Hradec Králové, který prakticky přímé spojení s Moravou nemá. Trasa z Prahy do Chocně přes Hradec Králové je o 31 kilometrů delší.

České dráhy se nechtěly vyjádřit, zda by měly zájem o provoz vlaků z Hradce Králové na Moravu, protože to podle nich záleží na objednávce. Pro soukromníky jde ale o zajímavou možnost. Zájem potvrdil RegioJet i Leo Express, ale pouze v případě, že by se jezdilo rychlostí 160 kilometrů v hodině. „Rychlost 120 kilometrů v hodině je pro nás naprosto nedostačující,“ říká mluvčí Leo Express Petra Valentová.

SŽDC však názory dopravců odmítá. „Předmětem studie proveditelnosti není posuzování atraktivity pro některé dopravce za určitých teoretických podmínek,“ dodal Illiaš.