Železnice dostane peníze na úpravu nepřehledných přejezdů, ty brzdí vlaky

  2:30
Správa železniční dopravní cesty dostane od ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury téměř dvě miliardy na modernizaci železničních přejezdů. Před těmi nepřehlednými totiž musí vlaky zbytečně zpomalovat, a nemohou tak konkurovat automobilové dopravě.
Více než polovina českých přejezdů je zabezpečena pouze výstražným křížkem. Ilustrační snímek

Více než polovina českých přejezdů je zabezpečena pouze výstražným křížkem. Ilustrační snímek | foto: Josef VostárekMF DNES

Jízda padesátikilometrovou rychlostí, náhlé zpomalení na "desítku" kvůli nepřehlednému přejezdu bez signalizace, hlasité troubení a opět zrychlení. A takhle třeba každý kilometr znovu. Zážitek z jízdy vlakem známý všem cestujícím hlavně na regionálních tratích může během tří let na velké části české železnice zmizet.

Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) chtějí v příštích letech rozdělit z evropských peněz v Operačním programu doprava až 1,8 miliardy korun na úpravy železničních přejezdů hlavně na lokálních tratích. Každý rok by do přejezdů mělo jít 600 milionů. Kromě zrychlení provozu si stát od obří investice slibuje také zvýšení bezpečnosti. Při nehodách na přejezdech ročně zemřou desítky lidí.

Kde najednou vezme stát peníze, když se na financování dopravních staveb mocně šetří? "Půjde o náhradní projekty pro případ, že by se nestihly včas dokončit některé velké akce," vysvětlil šéf SFDI Tomáš Čoček.

Přejezdy se budou opravovat v souvislých úsecích

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) má totiž v zásobě řadu projektů, které původně měly být zaplacené z evropských peněz, ale není jisté, zda se je podaří dokončit. Například nedávno kvůli chybám v soutěži padl miliardový plán na modernizaci tratě z Veselí nad Lužnicí do Ševětína. Navíc nově soutěžené stavby vycházejí podstatně levněji, než se odhadovalo.

Na SŽDC už vzniká seznam přejezdů, které by mohly projít zlepšením. Má jít jak o nezabezpečené, tak o zastaralé mechanické přejezdy, které musí dosud ručně obsluhovat zaměstnanci. Celkem by se úpravy mohly dotknout až sedmi set přejezdů.

Podmínkou bude, aby se neopravovaly přejezdy náhodně vybrané, ale vždy v souvislejším úseku. Tím je pak možné i výrazně zrychlit samotný průjezd vlaků. Jde prakticky o zdvojnásobení peněz do modernizace přejezdů, loni SŽDC úpravy křížení se silnicí stály téměř 800 milionů korun.

Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka je to pro dopravce dobrá zpráva. Už teď mají na řadě míst dráhy problémy se zbytečně dlouhou dobou jízdy zaviněnou nevyhovujícími přejezdy, kvůli kterým je vlak často naprosto nekonkurenceschopný v porovnání s automobilovou dopravou.

Často stačí jen prořezat zeleň, aby bylo vidět

Například mezi Libercem a Tanvaldem měly vlaky původně jezdit po půlhodině, ale kvůli nevyhovujícím přejezdům musí jezdit po čtyřiceti minutách. Jde přitom o trať, kde vlaky mohou rychlostí úspěšně konkurovat autům.

"Spolupracujeme se SŽDC na výběru úseků, kde by modernizace znamenala zvýšení bezpečnosti provozu, zrychlení a s tím související úsporu energie," dodal Joklík. Podle něj jsou mezi prioritami například trať Praha – Čerčany nebo Brno – Nezamyslice – Přerov. Na řadě míst by přitom stačily často menší úpravy, například prořezat hustou vegetaci, která brání autům i strojvůdcům včas se vidět.

SŽDC už dříve přišla s jinou iniciativou - rušením málo používaných přejezdů. Za posledních pět let jich zmizely zhruba tři stovky. Loni skončilo 63 přejezdů, za první pololetí letošního roku 22. Na české železnici je přes osm tisíc přejezdů, více než polovina je zabezpečena jen výstražným křížem.

SŽDC musí soutěže otevřít pro více firem

Loňský rok byl po dlouhé době jedním z nejbezpečnějších na železnici, celkem se s vlakem střetlo podle údajů Drážní inspekce 190 aut a 34 lidí na přejezdech zahynulo. Letošní bilance je však zatím oproti loňsku výrazně horší.

Ani zabezpečení však často nepomáhá: velká část nehod se stala na přejezdech se signalizací, nebo dokonce se závorami.

Přejezdy jsou dosud na české železnici záležitostí hlavně firmy AŽD Praha, která získává většinu zakázek na modernizaci a sama se zapojuje do některých aktivit na ochranu před nehodami na přejezdu.

Pro SŽDC bude nově platit podmínka, že musí soutěže otevřít natolik, aby měla nabídky od více firem nebo alespoň více firem prošlo kvalifikací. Nebudou se soutěžit jednotlivé přejezdy, ale vždy balík několika najednou.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...