Více než polovina českých přejezdů je zabezpečena pouze výstražným křížkem. Ilustrační snímek

Více než polovina českých přejezdů je zabezpečena pouze výstražným křížkem. Ilustrační snímek | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Železnice dostane peníze na úpravu nepřehledných přejezdů, ty brzdí vlaky

  • 109
Správa železniční dopravní cesty dostane od ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury téměř dvě miliardy na modernizaci železničních přejezdů. Před těmi nepřehlednými totiž musí vlaky zbytečně zpomalovat, a nemohou tak konkurovat automobilové dopravě.

Jízda padesátikilometrovou rychlostí, náhlé zpomalení na "desítku" kvůli nepřehlednému přejezdu bez signalizace, hlasité troubení a opět zrychlení. A takhle třeba každý kilometr znovu. Zážitek z jízdy vlakem známý všem cestujícím hlavně na regionálních tratích může během tří let na velké části české železnice zmizet.

Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) chtějí v příštích letech rozdělit z evropských peněz v Operačním programu doprava až 1,8 miliardy korun na úpravy železničních přejezdů hlavně na lokálních tratích. Každý rok by do přejezdů mělo jít 600 milionů. Kromě zrychlení provozu si stát od obří investice slibuje také zvýšení bezpečnosti. Při nehodách na přejezdech ročně zemřou desítky lidí.

Kde najednou vezme stát peníze, když se na financování dopravních staveb mocně šetří? "Půjde o náhradní projekty pro případ, že by se nestihly včas dokončit některé velké akce," vysvětlil šéf SFDI Tomáš Čoček.

Přejezdy se budou opravovat v souvislých úsecích

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) má totiž v zásobě řadu projektů, které původně měly být zaplacené z evropských peněz, ale není jisté, zda se je podaří dokončit. Například nedávno kvůli chybám v soutěži padl miliardový plán na modernizaci tratě z Veselí nad Lužnicí do Ševětína. Navíc nově soutěžené stavby vycházejí podstatně levněji, než se odhadovalo.

Na SŽDC už vzniká seznam přejezdů, které by mohly projít zlepšením. Má jít jak o nezabezpečené, tak o zastaralé mechanické přejezdy, které musí dosud ručně obsluhovat zaměstnanci. Celkem by se úpravy mohly dotknout až sedmi set přejezdů.

Podmínkou bude, aby se neopravovaly přejezdy náhodně vybrané, ale vždy v souvislejším úseku. Tím je pak možné i výrazně zrychlit samotný průjezd vlaků. Jde prakticky o zdvojnásobení peněz do modernizace přejezdů, loni SŽDC úpravy křížení se silnicí stály téměř 800 milionů korun.

Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka je to pro dopravce dobrá zpráva. Už teď mají na řadě míst dráhy problémy se zbytečně dlouhou dobou jízdy zaviněnou nevyhovujícími přejezdy, kvůli kterým je vlak často naprosto nekonkurenceschopný v porovnání s automobilovou dopravou.

Často stačí jen prořezat zeleň, aby bylo vidět

Například mezi Libercem a Tanvaldem měly vlaky původně jezdit po půlhodině, ale kvůli nevyhovujícím přejezdům musí jezdit po čtyřiceti minutách. Jde přitom o trať, kde vlaky mohou rychlostí úspěšně konkurovat autům.

"Spolupracujeme se SŽDC na výběru úseků, kde by modernizace znamenala zvýšení bezpečnosti provozu, zrychlení a s tím související úsporu energie," dodal Joklík. Podle něj jsou mezi prioritami například trať Praha – Čerčany nebo Brno – Nezamyslice – Přerov. Na řadě míst by přitom stačily často menší úpravy, například prořezat hustou vegetaci, která brání autům i strojvůdcům včas se vidět.

SŽDC už dříve přišla s jinou iniciativou - rušením málo používaných přejezdů. Za posledních pět let jich zmizely zhruba tři stovky. Loni skončilo 63 přejezdů, za první pololetí letošního roku 22. Na české železnici je přes osm tisíc přejezdů, více než polovina je zabezpečena jen výstražným křížem.

SŽDC musí soutěže otevřít pro více firem

Loňský rok byl po dlouhé době jedním z nejbezpečnějších na železnici, celkem se s vlakem střetlo podle údajů Drážní inspekce 190 aut a 34 lidí na přejezdech zahynulo. Letošní bilance je však zatím oproti loňsku výrazně horší.

Ani zabezpečení však často nepomáhá: velká část nehod se stala na přejezdech se signalizací, nebo dokonce se závorami.

Přejezdy jsou dosud na české železnici záležitostí hlavně firmy AŽD Praha, která získává většinu zakázek na modernizaci a sama se zapojuje do některých aktivit na ochranu před nehodami na přejezdu.

Pro SŽDC bude nově platit podmínka, že musí soutěže otevřít natolik, aby měla nabídky od více firem nebo alespoň více firem prošlo kvalifikací. Nebudou se soutěžit jednotlivé přejezdy, ale vždy balík několika najednou.